Över 600 000 svenskar är förstoppade– ny bok från Pfizer ska ge kunskap om besvären

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 17:19 CEST

Förstoppning är en av västvärldens vanligaste åkommor och mer än 600 000 svenskar har återkommande besvär. Förstoppning påverkar humöret och många känner sig osunda, trötta och uppsvällda*. För att skapa kunskap om hur besvären kan förebyggas och behandlas har Pfizer tagit fram häftet ”Vägen ut – befrielsen”, som är en ny version av den efterfrågade ”Vägen Ut” från 2001.

Över 600 000 svenskar drabbas ofta av förstoppning. Ändå är besvär med magen något man inte gärna pratar om utan håller för sig själv. Med ”Vägen ut - befrielsen” vill Pfizer berätta om förstoppningens orsaker, kännetecken och behandling, samtidigt som vi tar kål på myter och missuppfattningar om förstoppning.

Ur innehållet:
· Förstoppning – ett vanligt problem
· Toaknep för dig i knipa
· Förstoppning hos gravida och barn
· Dietistens bästa tips
· Svensken på toaletten
· Frågor & svar om förstoppning

Boken kan beställas kostnadsfritt från Pfizer på tfn 08-519 062 00 eller per mejl: medinfo.sweden@pfizer.com

Du som är journalist kan fritt hämta fakta, tips, siffror och recept ur boken som är medicinskt granskad.

Vill du använda någon bild i boken som pressbild? Kontakta Nicolas Jacquemot, GCI Stockholm. nicolas@gcirinfo.com Tel: 08- 402 27 16.

Mikrolavemang – effektivt och skonsamt

Våra magar är olika och reagerar olika på stress, mat och miljöbyte. Många reagerar med förstoppning. Få vet att tillfälliga problem går att åtgärda på ett både snabbt och skonsamt sätt – med så kallat mikrolavemang.

Till skillnad från tarmretande laxermedel påverkar dessa inte tarmens naturliga funktion. Microlax, som är ett mikrolavemang, verkar redan inom 5-15 minuter och är så skonsamt att det till och med rekommenderas till barn och gravida kvinnor.

Vill du ha mer information om Microlax och förstoppning?
Kontakta Elisabeth Sahlberg, Informationschef, Pfizer AB. Tel: 08- 695 46 01,
mobil: 070-525 46 01, e-post: elisabeth.sahlberg@pfizer.com

* Källor
Gallup, Svenska folkets tarmvanor, 30-72 år, 2000.
SIFO, Telefonbuss, Frågor om förstoppning, 15 år och uppåt, 2001.