Pfizer utser ”Female economist of the year”

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2003 11:58 CEST

Pfizer utser ”Female economist of the year” - ett stipendium för att uppmuntra unga kvinnor att göra karriär i näringslivet

För första gången är Pfizer med och delar ut stipendiet ”Female economist of the year”. Stipendiet innebär ett års praktikplats på Pfizers huvudkontor i New York. Priset ges årligen till en framstående kvinnlig nyutexaminerad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Stipendiaten ska ha goda meriter och ett genuint intresse för ledarskap, svenskt näringsliv och kvinnors avancemang. Årets stipendiat heter Maria Hamrin.

Stipendiet instiftades 2001 för att belöna och uppmuntra duktiga unga kvinnor och på sikt förbättra jämställdheten inom näringslivet. Bakom priset står förutom Pfizer Barbro Ehnbom, som sedan många år arbetat inom näringslivet i USA. Ursprungligen innebar stipendiet ett års praktikplats på tidigare Pharmacia.

– Vi på Pfizer är mycket stolta över att kunna föra den här traditionen från Pharmacia vidare och erbjuda årets stipendiat ett spännande år på Pfizer. Pfizer tillhör idag ett av världens ledande läkemedelsföretag. Vår framgång beror till största delen på insatserna från våra cirka 120 000 medarbetare världen över som dagligen arbetar för att ge människor ett längre och friskare liv. För oss på Pfizer är det självklart att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare för både män och kvinnor, säger Pfizers VD Lars Gunneflo.

I oktober år 2002 utsågs Pfizer av den amerikanska tidningen Working Mothers, till den bästa arbetsplatsen för arbetande mödrar. På Pfizer finns kvinnor också representerade på ledande positioner. Exempelvis rankades Karen Katen, Executive Vice President för Pfizer Inc, som nummer sju i den amerikanska affärstidningen Fortune magazines lista över ”De 50 mäktigaste kvinnorna i näringslivet". Att utse The female economist of the year är ett viktigt led i Pfizers strävan efter ett jämställt näringsliv där förutsättningarna för kvinnor att nå företagens toppositioner är lika stora som för män.

Lars Gunneflo närvarade för att dela ut stipendiet den 18 augusti på Confidencen på Ulriksdals slott i Stockholm.

För ytterligare information, gå in på www.pfizer.com eller kontakta Marianne Bäärnhielm, informationschef på 0703-19 50 60