Pfizers nya biotekniska fabrik lyckas nästan fördubbla produktionskapaciteten och belönas med prestigefyllt pris

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 18:00 CET

– Det här är en framgångssaga för Pfizer, Strängnäs och Sverige och ger oss en större möjlighet att marknadsföra vår kompetens inom högteknologisk tillverkning av biologiska läkemedel och vår produktionskapacitet internationellt, säger Kirsti Gjellan som är ansvarig för anläggningen.

I konkurrens med 26 andra högteknologiska projekt i elva länder har Pfizers nya biotekniska fabrik i Strängnäs fått utmärkelsen ”Facility of the Year Award” från ISPE (International Society for Pharmaceutical Engineering) inom kategorin ”Operational Excellence”.

I sin motivering skriver juryn att Pfizers nya fabrik, projekt Pegasus – Bio 7, har lyckats optimera befintliga processer, bygga in en högre grad av flexibilitet och öka effektiviteten avsevärt.

– Vi har nästan lyckats fördubbla produktionskapaciteten som ett konkret resultat av vårt målmedvetna och fokuserade arbete. Att vi dessutom har fått den prestigefyllda internationella branschutmärkelsen är förstås extra glädjande, säger projektledaren Kim Sandell.

Om fabriken
I den nya fabriken tillverkas aktiva läkemedelssubstanser för Genotropin och Somavert. Genotropin är ett tillväxthormon. Somavert är en tillväxthämmare som ges till patienter som lider av akromegali, storväxthet. Pfizer har producerat E.coli-baserade bioteknologiska läkemedel sedan 1980-talet vid anläggningen i Strängnäs.

I fabriken tillverkas även Fragmin som förebygger blodpropp. Pfizer har under de senaste åren gjort stora investeringar i anläggningen i Strängnäs och 2009 invigdes den nya flexibla, högteknologisk fabriken som nu tilldelats ISPE-priset. Certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, EMAS, AFS 2001.

Om utmärkelsen
Se: www.facilityoftheyear.org/foyawinners2011 samt www.ispe.org/ispenews/2011foyawinnersannounced

Karin Eriksson, kommunikationschef Pfizer Health AB, 0152-27 464
Christina Astrén Eriksson, kommunikationsdirektör Pfizer AB, 0768-89 29 58

Se även relaterade pressbilder nedan i pressrummet på MyNewsdesk.

Fler pressmeddelanden om Pfizers fabrik i Strängnäs i pressrummet se här.

Om Pfizer
Vi på Pfizer vill skapa fler år till livet och mer liv till åren. Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag och erbjuder vaccin samt läkemedel inom hjärta-kärl, centrala nervsystemets sjukdomar, smärta, urologi, infektion, inflammation, onkologi, endokrinologi, oftalmologi, rökavvänjning, respiration och reumatiska sjukdomar. Fokus för forskningsverksamheten ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ; Alzheimers sjukdom, diabetes, inflammation, immunologi, cancer och smärta är några exempel. I Sverige bedriver Pfizer klinisk forskning, produktion, marknadsföring och försäljning.

Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Wyeth är en del av Pfizer-koncernen. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com. Besök gärna vårt pressrum www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pfizer