Pressinbjudan: Psoriasis – mer än bara en hudsjukdom

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 08:00 CEST

Välkommen till ett pressmöte om de senaste rönen kring psoriasis på Svenska Mässan i Göteborg torsdagen den 7 oktober klockan 16.00.

För första gången håller den europeiska organisationen för hudläkare (EADV) sin stora årliga kongress i Sverige. I samband med kongressen, den 6 – 10 oktober i Göteborg, bjuder Pfizer in till ett pressmöte på temat ”Psoriasis – more than skin deep”. Där redogör internationella experter för de senaste insikterna om att psoriasis inte bara är en kronisk hudsjukdom utan en allvarlig systemsjukdom som kan drabba flera olika organ i kroppen, och har en varaktig inverkan på de drabbades livskvalitet.

Psoriasis är en folksjukdom som över 300 000 svenskar lider av. Sjukdomen har på senare år visat sig vara en betydligt mer komplicerad sjukdom än man tidigare trott. Under pressmötet redogörs kortfattat för de senaste internationella forskningsresultaten när det gäller:

• kunskaper om och behandlingsmetoder för psoriasis
  • sambandet mellan psoriasis och andra sjukdomar, så kallad samsjuklighet, som exempelvis psoriasisartrit, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och fetma.

Tid: torsdagen den 7 oktober kl 16.00–17.15

Plats: Svenska Mässan i Göteborg, Mässans gata 20, entré 5, konferensavdelningen, plan 2, rum R4.

För detaljerat program, se agenda nedan.

För mer information och anmälan kontakta
Ulrika Goossens, informationschef Pfizer, 0768-89 29 57, ulrika.goossens@pfizer.com

Fler pressmeddelanden om psoriasis i pressrummet se här.

Wyeth är nu en del av Pfizer-koncernen. Sammanslagningen av de svenska Wyeth- och Pfizer-enheterna till ett bolag kommer dock av juridiska och regulatoriska skäl att ske gradvis. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com. Pressinformation om de läkemedel som Wyeth har marknadsföringstillstånd för finns nu här i Pfizers pressrum på MyNewsdesk.

Se även www.enbrel.se , www.rorelse.se , www.psoriasisguiden.se