Svenska Nicorette fyller 25 år och ökar produktionen

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 10:09 CET

I dag invigs den nya utbyggnaden för produktion av Nicorette tuggummi vid Pfizers anläggning i Helsingborg. Ökad efterfrågan på de nya produkterna för tobaks­avvänjning innebär ett 25-tal nya arbetstillfällen i fabriken. Samtidigt firar Nicorette 25-årsjubileum.

Nicorette – världens första nikotinläkemedel – har räddat livet på miljontals rökare över hela världen. Det började på sextiotalet i Skåne med en idé om hur u-båtsbesättningar skulle klara rökstopp. I dag finns Nicorette i ett 80-tal länder. Och utvecklingen pågår alltjämt.

Nu fyller denna svenska uppfinning 25 år i Sverige. På måndag är det 25 år sedan Läkemedelsverket godkände Nicorette.

– Vår senaste produkt är det dragerade tuggummit. Efterfrågan är så stor att Pfizer har investerat närmare 150 miljoner kronor för att öka kapaciteten. Utbyggnaden av produktionen har skapat ett 25-tal nya arbetstillfällen, säger Britt-Marie Solström, fabrikschef, Pfizer Helsingborg.

Anläggningen i Helsingborg producerar hela Nicorette-sortimentet och levererar nikotinläkemedel till hela världen. Pfizer är med sina drygt 950 anställda i Helsingborg den största privata arbetsgivaren i kommunen efter Ikea.

Nikotintuggummin är den största produkten och nu växer tillverkningen av mjuka tuggummin med krispig (dragerad) yta. I samband med utbyggnaden av fabriken tas den nya, tredje pannan för dragering i bruk.

Forsknings- och utvecklingsenheten i Helsingborg är Pfizers kunskapscentrum för nikotinläkemedel. Här tar man fram nya läkemedel, vidareutvecklar de befintliga produkterna och utvecklar tillverkningsmetoderna.

Fler får hjälp
Men utvecklingen inom tobaksavvänjning sker inte bara genom nya och förbättrade produkter utan också genom forskning kring nya sluta-rökametoder.

Två nya dokumenterat effektiva sätt att använda Nicorette är rökminskning (trappa ner först och sluta sedan helt) och kombinations­behandling (tuggummi används tillsammans med dagplåster eller inhalator).

– Trenden är att allt fler rökare vill sluta och vi vill erbjuda stöd och hjälp. Genom Nicorette kan de fördubbla sina möjligheter att lyckas. De som inte klarar att sluta tvärt kan istället pröva att trappa ner, röka färre cigaretter och ersätta dem med nikotinläkemedel. Målet är att bli helt fri från beroendet, säger lungläkare Lennart Nathell, Pfizer.

Fakta om Nicorettes historia – svensk uppfinning med världsrykte
1967 – Idén kläcks av läkarna Claes Lundgren och Stefan Lichtneckert som presenterar den i ett brev till Ove Fernö, forskningschef på läkemedelsföretaget Leo. Claes Lundgren kommer på namnet Nicorette. Fernö och medarbetare utvecklar tuggummit.

1978 – Nicorette tuggummi godkänns i Schweiz
1981 – Tuggummit lanseras i Sverige
1991 – Dagplåstret
1994 – Nässprayen