Tamarindfröextrakt – snabb väg till fräscha ögon

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 14:00 CET

Ut ikväll direkt efter jobbet? Trötta och grusiga ögon? Några droppar tamarindfröextrakt gör susen efter en lång dag.

Komplettera sminkväskan med några pipetter Visine Trötta ögon Sensitiv så ser du snart klart på livet igen. Ögondropparna fräschar upp och smörjer ögon som irriterats av vardagsaktiviteter som datorarbete, bilkörning eller intensiv läsning. Pipetterna är konstruerade så att de går att återförsluta vilket gör att du kan utnyttja hela innehållet.

Tamarindfrö-polysackarid utvinns ur tamarindträdets frön och är nytt inom ögonbehandling. Ämnet är helt naturligt och liknar dina egna tårar, därför passar det utmärkt som ingrediens i tårersättningsmedel.

Tamarinden härstammar från Afrika och växer i tropiska trakter runt hela jorden. Fröna används också i matlagning, i drycker och inom textilindustrin. Som medicinalväxt har tamarinden använts både som naturmedel och som ingrediens i till exempel hjärtmedicin. Tamarind har avsvällande, febernedsättande, antiseptiska och nedkylande egenskaper.

Pfizers nya sortiment Visine erbjuder fem olika varianter för olika svåra besvär och finns på apoteket. De tre produkter som innehåller tamarindfröextrakt är Visine Trötta ögon, Visine Trötta ögon Sensitiv och Visine Intensiv.

Sortimentet består av:
Visine Trötta ögon Sensitiv. Innehåller inte konserveringsmedel.
Återförslutningsbara pipetter, 20 st 93 kr.
Visine Trötta ögon. Flerdosflaska 10 ml, 69 kr
Visine Intensiv. Innehåller inte konserveringsmedel. Återförslutningsbara pipetter, 20 st 99 kr.
Visine Torra ögon. Flerdosflaska 10 ml, 79 kr.
Visine Natt. Flerdosflaska 10 ml, 69 kr.

För mer information kontakta:
Elisabeth Sahlberg, Pfizer Consumer Healthcare, 08-5505 2655, 0768-89 26 55

Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag. Vi satsar stora resurser på forskning och på samarbeten med olika parter för att bidra till framtidens hälso- och sjukvård. Pfizer har läkemedel inom de flesta terapiområden. I Sverige finns produktion samt omfattande klinisk forskning. www.pfizer.se