Varannan kvinna har huvudvärk en gång i månaden eller oftare – Treo lindrar snabbt och effektivt

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2006 15:04 CEST

En ny Gallupundersökning visar att 43 procent av svenskarna drabbas av huvudvärk en gång i månaden eller oftare. Allra vanligast är det bland kvinnor (50 procent), medan män drabbas i mindre utsträckning (34 procent). Kvinnor påverkas också mer av sin huvudvärk än män. De blir trötta, känner sig ofokuserade och irriterade. En del blir till och med ledsna av huvudvärken. Men det finns effektiv hjälp att få – Treo brustablett lindrar snabbt och effektivt.

Huvudvärk är ett av våra vanligaste besvär. På uppdrag av Pfizer har Gallup genomfört en undersökning bland 1000 svenskar mellan 16 och 70 år. Syftet har varit att undersöka hur ofta man drabbas av huvudvärk, orsaker till huvudvärken och vad man gör åt sina problem.*

Varannan kvinna har huvudvärk en gång i månaden eller oftare
Huvudvärk är något av ett kvinnoproblem. 50 procent av svenska kvinnor drabbas av huvudvärk en gång i månaden eller oftare (mot 34 procent av männen). 17 procent drabbas så ofta som en gång i veckan eller oftare. Förutom förkylning är stress den vanligaste orsaken till huvudvärk hos kvinnor (58 procent) följt av spänningar/nervositet (38 procent) och mens (24 procent).

Trötthet och irritation vanligt
När kvinnor drabbas av huvudvärk blir de trötta (64 procent), ofokuserade (62 procent) och irriterade (41 procent). En del känner sig också svaga (23 procent) och sjuka (19 procent), vissa till och med ledsna (12 procent). Kanske är det också därför som kvinnor oftare än män gör någonting åt sina problem. 74 procent använder ett receptfritt läkemedel, t ex Treo, när de får tillfällig huvudvärk. 50 procent tar det lugnt och vilar, medan var tionde kvinna (10 procent) istället rör på sig mer.

Treo – effektiv smärtlindrare vid tillfällig huvudvärk
Treo är en brustablett som lindrar snabbt och effektivt vid tillfällig huvudvärk. Treo lanserades i Sverige 1962. Den innehåller acetylsalicylsyra som är världens mest beprövade smärtstillande substans. Acetylsalicylsyra lindrar smärta genom att motverka bildningen av prostaglandiner, de ämnen som ger upphov till värk, smärta och feber. Koffeinet i Treo förstärker den smärtstillande effekten och har en uppiggande verkan. Treo finns i neutral smak och med citrussmak. Treo har ett snabbt tillslag och börjar verka inom 20 minuter.

Receptfria läkemedel ska bara tas under kortare perioder. Skulle man behöva regelbunden smärtlindring bör man kontakta läkare för att göra en utredning.

Pressbilder finns att ladda ner i pressrummet på www.pfizer.se

Elisabeth Sahlberg, Informationschef, Pfizer.
Tel 08- 5505 2655; mobil 0768- 89 2655

Referenser
* TNS Gallup, Onlineundersökning, genomförd april 2006.

Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag. Vi satsar stora resurser på forskning och på samarbeten med olika parter för att bidra till framtidens hälso- och sjukvård. Pfizer har läkemedel inom de flesta terapiområden.

I Sverige finns produktion samt omfattande klinisk forskning. Se även www.pfizer.se