Gurkmeja stärker inte bara immunförsvaret utan kan hjälpa också vid virusinfektioner

Nyhet   •   Mar 10, 2020 08:00 CET

Dot Shot är världens första flytande Gurkmeja dryck baserad på vattenlöslig gurkmeja för bättre upptag och effekt.

Immun försvaret är en viktig del i kroppens försvar mot virusinfektioner från tex influensa och Coronavirus. Det finns många saker som påverkar vårt immunförsvar, sömn, träning och att undvika stress. Vi kan också äta frukt och grönsaker för att förbättra immunförsvaret.

Curcumin, den mest aktiva delen av gurkmeja är känd för att motverka uppkomst av inflammation samt vara anti-inflammatorisk och därmed stärka immunförsvaret. curcumins antiinflammatoriska verkan har visat sig vara jämförbar med kända läkemedel såsom tex ibuprofen. Till skillnad från dessa läkemedel har curcumin inte visat sig ha några signifikanta biverkningar.

Det som inte är lika känt är att det finns ett antal studier som visar att curcumin kan hjälpa vid virusinfektioner. Studier är gjorda på bland annat influensa A virus, Hepatit C virus, HIV, humant cytomegalovirus (HCMV), och Respiratory syncytial virus (RSV).

Hur agerar curcumin mot virusinfektioner:

1.Förhindrar bildandet av ny virusarvsmassa och därigenom nya virus

2.Curcumin ned reglerar signalvägar i celler (P13k/Akt och NF-kB) som virus använder för att bilda nya virus

3.Hindrar bildandet av virus specifika proteiner nödvändiga för att bilda nya virus

4.Genom den pro- och anti-inflammatoriska effekten av curcumin

I princip alla vetenskapliga publikationer nämner att användning av curcumin är begränsad beroende på dåligt upptag i kroppen och att curcumin skulle få ökad användning inom många områden om man lyckas få bättre upptag.

Dot Shot är världens första flytande Gurkmeja (curcumin) dryck baserad på vattenlöslig gurkmeja för bättre upptag och effekt. Dot Shot har ett upptag i kroppen upp till 39 gånger högre än övriga gurkmeja produkter på marknaden och är kliniskt verifierad i en oberoende studie, vilket innebär en stor potential för Dot Shot.

Dot Shot är den första Gurkmejadrycken och vi har som målsättning att bli marknadsledande på Europa och USA marknaden.

Pharma Way genomför en nyemission under mars månad vilken förväntas öka bolagets kassa med 15 miljoner kronor och därmed säkra fortsatt expansion.

Referenser:

1.Journal of functional foods 40 (2018) 692-699