Ny undersökning från Philips: Två av tre försummar privatlivet vintertid

Bristen på solljus under de mörka vintermånaderna påverkar våra energinivåer. Hela 67 procent av svenskarna uppger att de har hoppat över någon aktivitet under vinterhalvåret på grund av bristande energi. Det visar en ny opinionsundersökning.

Det är ingen nyhet att solljus är viktigt för vårt välmående. Långa arbetsdagar inomhus under de mörkare vintermånaderna innebär att vi får färre timmar i dagsljus. Hela 8 av 10 svenskar uppger att de har mindre energi under vinterhalvåret.

Bristen på energi får oss att försumma vårt privatliv. Två av tre, 67 procent, uppger att energisvackan har lett till att de har hoppat över någon aktivitet. Vanligast är att hoppa över träningen (46 procent), följt av att träffa släkt och/eller vänner (30 procent) och delta i afterwork (23 procent). Energisvackorna påverkar även arbetet då hälften, 47 procent, känner sig tröttare på jobbet under vinterhalvåret. Det visar en ny undersökning som genomförts på uppdrag av Philips.*

– Våra liv blir allt mer krävande och vi vill kunna hålla energinivån på topp även på vintern. Med nya energilampan EnergyUp ökar energinivån, så att vi orkar och hinner göra allt det roliga efter jobbet, säger Madelene Öhlin, nordisk marknadsansvarig för Beauty, Philips.

Philips EnergyUp är en energilampa som använder dagsljusets naturliga kraft för att höja energinivån och humöret. Kliniska tester visar att EnergyUp är effektiv mot vinterdepression och trötthet.

*Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av Snabba Svar på uppdrag av Philips. Undersökningsperioden genomfördes vecka 36 2014 och 1000 svenskar i åldrarna 18 till 65 år deltog. Panelen är representativ i förhållande till rikets sammansättning avseende kön och region.

Undersökningen i korthet

• 79 procent upplever att de har mindre energi under vinterhalvåret.
  • 40 procent hamnar i konflikt med familj, vänner och bekanta för att de är trötta eller orkeslösa under vinterhalvåret. Siffran är högre bland svenskar i åldrarna 36-55 år (49 procent) och lägre i åldrarna 56-65 år (23 procent).
  • 67 procent har hoppat över någon aktivitet under vinterhalvåret på grund av bristande energi. Aktiviteter som svenskar främst avstår från är träning (46 procent), träffa släkt och/eller vänner (30 procent), gå på afterwork (23 procent) och gå på teater, bio eller andra kulturupplevelser (22 procent).
  • Många svenskars humör påverkas under vinterhalvåret då 33 procent blir mer energilösa. 18 procent blir lättare deppiga, en siffra som är högre hos kvinnor (22 procent) än hos män (13 procent). Det är även vanligare att yngre människor i åldern 18-22 år blir deppigare under vinterhalvåret (29 procent).
  • 47 procent känner sig tröttare på jobbet under vinterhalvåret, en siffra som är högre hos kvinnor (55 procent) än hos män (39 procent).
  • 15 procent av svenskarna tränar mer och 18 procent av svenskarna sover mer under vinterhalvåret för att bli piggare.
  • 64 procent skulle vilja ha mer energi under vinterhalvåret.
  • Svenskarna tycker att slasket (35 procent) och mörkret (34,5 procent) är jobbigast under vinterhalvåret, medan kylan (20 procent) och snön (7 procent) inte känns lika jobbigt.

Om Philips EnergyUp:

Philips EnergyUp är en energilampa som använder dagsljusets naturliga kraft för att höja energinivån och humöret. Det behövs bara 20-30 minuter per dag för att du ska känna dig piggare. Finns i följande modeller:

-  EnergyUp Natural White (HF3419), rekommenderat pris 2199 SEK

-  EnergyUp Intense Blue, high end (HF3430), rekommenderat pris 2199 SEK

-  EnergyUp Intense Blue, mid end (HF3420), rekommenderat pris 1499 SEK

Besök gärna Philips på Facebook, Instagram och YouTube.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus.

Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 113 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press

Följ oss också på:

Twitter - PhilipsNordic