Affärsområde Managed Services blir Availo

Phoneras affärsområde Managed Services får nytt namn och samlar ihop samtliga dotterbolag i affärsområdet Managed Services till en koncern under det nya varumärket Availo.

Under varumärket Availo kommer samtliga tidigare förvärvade bolag och varumärken inom affärsområdet Managed Services att samlas. Detta gäller såväl de svenska som norska verksamheterna såsom Netcamp, Networks, Ventelo Hosting och Fasthost. Namnet Availo anspelar på det engelska ordet för tillgänglighet – availibility. VD för Availo blir affärsområdeschefen Robert Kjellberg.

-        Att samla ihop våra olika varumärken i Sverige och Norge under ett namn är helt logiskt och någonting vi arbetat fram tillsammans för att ena och stärka verksamheten. Och Availo är ett bra och passande namn som ligger rätt i såväl munnen som tiden. Det säger Robert Kjellberg, VD Availo.

Namnet Availo offentliggjordes den 25 maj, ett datum som även blir startskottet för arbetet med lanseringen och implementeringen av det nya varumärket. En process som beräknas pågå under hela sommaren och namnet Availo beräknas var helt färdigimplementerat i Norge och Sverige under september 2011.

Availo höjer tillgängligheten och säkerheten för verksamhetskritisk information genom att erbjuda co-location, hosting och konnektivitet på ett miljövänligt sätt. Availos Colocationtjänster är till för de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät med en kapacitet på upp till 10Gbit/s. Men även till kunder som ser outsourcing som ett kostnadseffektivt och skalbart alternativ till att investera i egen driftsmiljö. Availos anläggningar håller en mycket hög nivå på elförsörjning, kylsystem, säkerhet och brandskydd. Inom produktområdet Colocation erbjuder Availo en mängd olika tilläggstjänster, exempelvis backup, lastbalansering, lastdelning, brandväggar och olika säkringslösningar.
Med Hosting från Availo kan kunderna ta del av it-drift med den senaste teknologin inom datacenters med full redundans och avbrottsfri kraft, kyla, skalskydd, kommunikation samt dygnet-runt-bevakning. Availo levererar tillgänglighet, säkerhet och prestanda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Availo datacenter är byggda med den allra senaste teknologin för att minimera effektförlusterna (i UPS:er, transformatorer, kylare etc) och erbjuder därmed en miljövänlig driftsmiljö.

Robert Kjellberg, VD Availo

Mobil: 0720-65 03 00                   E-post: robert.kjellberg@availo.se

• colocation
  • fasthost