Picadeli utmanar definitionen av fast food med nytt restaurangkoncept

Picadeli utmanar definitionen av fast food med nytt restaurangkoncept

Den 11 mars slår Picadeli upp dörrarna till sin första koncept-restaurang vid Hötorget i Stockholm. Lanseringen är en milstolpe i arbetet med att sätta framtidens snabbmat på kartan och ytterligare ett steg i Picadelis tillväxtresa i Europa. ”Vi tänker fortsätta utmana definitionen av fast food”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food Development på Picadeli.

Salladsbar-företaget Picadeli utmanar inte bara de traditionella snabbmats-ställena i sitt nya restaurangkoncept ”Urban Picnic”, utan även uppfattningen om fast food i stort. Den nya restaurangen blir en del av pulsen vid Hötorget vilket återspeglas i en innovativ snabbmatsrestaurang som utformats både för gäster on-the-go och för de som vill slå sig ned och njuta av sin egenkomponerade sallad. Själv-check-out för snabbare och smidigare upplevelse och en interiör inspirerad av den urbana närmiljön med materialval i form av växter, trä och betong – tar med gästen in i 2020-talet. Bakom designen ligger det rosade design- och arkitektföretaget Spik Studios.

Smaken står i centrum genom den nyskapande sektionen kallad ”Toppings & Cravings” vilken uppges kommer ge både sallad och smaklökar en ny dimension. Picadeli håller ett tydligt klimatfokus genom ett innovativt sortiment av växtbaserade proteiner, mer hållbara och hälsosamma produkter efter säsong, och förpackningar som enbart består av komposterbart eller återvunnet, förnybart material.

– Ett eget restaurangkoncept ger oss en ny plattform för att ännu snabbare utveckla allt från nya smaker till innovativa produkter och upplevelser. Därmed drivs hela Picadeli-konceptet framåt utan att för den sakens skull tumma på vår affärsidé – att komponera sin sallad själv – det känns fantastiskt, säger Kristoffer Sunér, Head of Food Development.

Svenskägda Picadeli fortsätter sin tillväxtresa och leder marknaden för självplocksallad i Europa. Under 2019 såldes över 42 miljoner sallader, vilket är mer än en sallad i sekunden, och en ökning av försäljningen med 16 procent jämfört med året innan. Med fokus på food-tech och växtbaserade proteiner fortsätter Picadeli sin expansion under 2020 på nya marknader, i butik och genom ytterligare fast food-restauranger. Dessa i huvudsak koncentrerade till Kontinentaleuropa med nästa öppning i affärsdistriktet La Défense, Paris.

– Detta är ett viktigt steg för att visa att snabbmat kan innebära fantastiska smaker med största möjliga valfrihet i en inspirerande miljö. Snabbmat kan absolut vara både hälsosam och fräsch. Det har varit vår övertygelse sedan dag ett och vi tänker fortsätta utmana definitionen av fast food, fortsätter Kristoffer Sunér.

Picadelis restaurang öppnar för allmänheten kl 11 den 11 mars 2020 och är belägen vid Hötorgets tunnelbana, korsningen Sveavägen–Kungsgatan.

För mer information, kontakta:

Kristoffer Sunér, M: +46 (0)709 56 83 66

Regioner

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat. Idén är enkel; att genom självplock förändra människors sätt att köpa och äta sallad. De högteknologiska salladsdiskarna återfinns i fler än 2000 butiker runt om i Europa, från Skandinavien i norr till Frankrike i söder och i Sverige säljer Picadeli årligen 29 miljoner sallader. Sedan starten 2009 har Picadeli möjliggjort för dagligvaruhandeln att erbjuda sina kunder ett innovativt, fräscht och smakrikt salladskoncept. Företaget har idagfler än 130 anställda och omsätter över 1,2 miljarder svenska kronor. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.