Över 50% tillväxt under 2018

Press release   •   Feb 04, 2019 13:21 CET

Den svenska e-handlaren Pierce, som driver nätbutikerna 24MX, XLmoto, Motobuykers och Sledstore, avslutade 2018 med en omsättning på 261 Mkr under fjärde kvartalet efter en stark Black Weekend. Detta motsvarade en tillväxt på 46 procent jämfört med samma period föregående år.

För helåret 2018 uppgick rörelseintäkterna till hela 943 Mkr jämfört med 615 Mkr under 2017. Detta motsvarade en tillväxt på 53 procent inklusive positiva valutakursförändringar om cirka 6 procentenheter. Den organiska valutajusterade tillväxten, exklusive förvärvet av Motobuykers, uppgick till 38 procent för helåret.

-Vi växer kraftigt på alla marknader och butiker. Under 2018 drog vi upp ökningstakten ytterligare och lyfte försäljningen med hela 300 miljoner mot förra året, så jag är såklart nöjd, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Internationell expansion bakom succén

Pierce säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklister över hela Europa. Den första e-handelsbutiken utanför Sverige lanserades 2011 i Finland. Idag finns butiker på 17 europeiska marknader och bolaget har 380 personer anställda på sju kontor i fyra länder.

-Vi är fortfarande bara i början av resan med Pierce. Vi har under det senaste året mer än dubblerat sortimentet och uppnått en stark försäljningstillväxt på våra egna varumärken. Vårt kunderbjudande är starkare än någonsin och vi har flera spännande aktiviteter på gång för att stärka det ytterligare under 2019, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Det sägs att många framgångsrika företag startar i ett garage, så det känns bra att det var precis så allt började för oss. Den eviga jakten på reservdelar till motorcyklar och bristen på bra leverantörer gav oss idén om en E-handel och samtidigt erbjuda en snabb och pålitlig service. Det tog bara några månader innan vi växte ur garaget och 2008 startade vi Pierce AB. Samtidigt lanserades 24MX där vi säljer reservdelar och utrustning till motocrossälskare och försäljningen ökade till nivåer vi bara hade kunnat drömma om.

När vi 2013 lanserade XLmoto var det med visionen att erbjuda alla i motorcykelvärlden att handla online med snabba leveranser och Sledstore är ett mecka för alla nordiska snöskoterfantaster.

I början var vi ett litet team på fyra personer, idag är vi över 380 anställda i fyra länder, som erbjuder våra kunder ett brett utbud av produkter och den högsta servicenivån.

Pierce finns nu på 17 europeiska marknader och omsatte över 940 miljoner kronor 2018.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.