Pierce AB:s e-handelsframgångar fortsätter, ökade omsättningen med över 190 miljoner kronor under 2017.

Press Release   •   Jan 16, 2018 10:59 CET

En av XLmoto´s mest populära produkter, mc-ryggsäcken Slipstream.

Den svenska e-handlaren Pierce, som driver butikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, ökade sin försäljning under 2017 med över 45 procent. Rörelseintäkterna uppgick till hela 618 Mkr jämfört med 426 Mkr under 2016.

-Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med 2017. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet. Under 2016 ökade vi försäljningen med 90 miljoner, under 2017 dubblerade vi ökningstakten och lyfter försäljningen med ytterligare 190 miljoner för att sluta året på hela 618 miljoner kronor. Vi positionerar samtidigt bolaget för fortsatt tillväxt genom strategiska investeringar i att erbjuda kunderna en ännu bättre shoppingupplevelse, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Pierce säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklister. Den första e-handelsbutiken utanför Sverige lanserades 2011 i Finland och idag finns bolaget i 17 länder. 75% av rörelseintäkterna ligger idag utanför Sverige vilket visar att Pierce har lyckats bra med sin internationalisering. Sedan lanseringen i Frankrike och Tyskland 2012 har försäljningen ökat kraftigt och landade på ca 190 miljoner kronor på dessa marknader under 2017.

Knappt skrapat på ytan på marknaden

Den europeiska marknaden för motorcykelutrustning är fragmenterad med många små traditionella motorcykelhandlare, men sammantaget uppskattas den till över 33 miljarder kronor. Idag sker den absolut största delen av försäljningen fortfarande i fysiska butiker, men det sker samtidigt en kraftig förflyttning av försäljning från fysiska butiker till e-handelsbutiker, drivet av tillgänglighet, bekvämlighet och lägre priser.

-Vi är fortfarande bara i början av den resa som vi ska göra med detta bolag. Vi har under det senaste året mer än dubblerat sortimentet och uppnått en stark försäljningstillväxt på våra egna varumärken. Det känns mycket bra att få detta kvitto på att vi hittat konceptet för att vinna kundernas förtroende även internationellt, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

-Det är för tidigt att kommentera resultatet, men vi fortsätter att växa med lönsamhet, något som vi gjort sedan starten 2009, fortsätter Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Det sägs att många framgångsrika företag startar i ett garage, så det känns bra att det var precis så allt började för oss. Den eviga jakten på reservdelar till motorcyklar och bristen på bra leverantörer gav oss idén om en E-handel och samtidigt erbjuda en snabb och pålitlig service. Det tog bara några månader innan vi växte ur garaget och i januari 2009 startade vi Pierce AB. Samtidigt lanserades 24MX där vi säljer reservdelar och utrustning till motocrossälskare och försäljningen ökade till nivåer vi bara hade kunnat drömma om.

I början av 2009 var vi ett litet team på fyra personer, idag är vi över 200 personer som erbjuder våra kunder ett brett utbud av produkter och den högsta servicenivån.

När vi 2013 lanserade XLmoto var det med visionen att erbjuda alla i motorcykelvärlden att handla online med snabba leveranser och Sledstore, vår senaste lansering, är ett mecka för alla nordiska snöskoterfantaster.

Pierce finns på 17 europeiska marknader och har sedan dag ett gått med vinst.