Rekordkvartal för Pierce, trotsar vinterkylan och ökar omsättningen med 48 procent under årets första kvartal.

Press Release   •   Apr 16, 2018 10:46 CEST

Henrik Zadig. CEO Pierce AB

Den svenska e-handlaren Pierce AB, som driver butikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, ökade sin försäljning under första kvartalet med 48 procent. Rörelseintäkterna uppgick till 202 Mkr  jämfört med 136 Mkr under första kvartalet 2017.

"Säljer man motorcykelutrustning ger en kall och lång vinter inte direkt de bästa förutsättningarna. Vi brukar alltid ha tuffare med försäljningen under årets första kvartal, men 2018 har börjat väldigt bra. Det är tydligt att vi lyckats trotsa vinterkylan och levererar ett mycket starkt försäljningsresultat.”, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Pierce är ett av de svenska e-handelsbolag som lyckats bäst med sin internationella expansion, något som nu verkligen visar resultat. När kylan har tagit rejält grepp om norra Europa har bolaget fortfarande bra försäljning från södra Europa. Stora mc-marknader som Italien och Spanien är några av de marknader där bolaget växer snabbast. Hela 78% av rörelseintäkterna under första kvartalet 2018 ligger utanför Sverige vilket visar att Pierce har lyckats bra med sin internationalisering.

”Vi vinner affärer från våra konkurrenter på Europas största och mest konkurrensutsatta mc-marknader, det är ett bra bevis på våra kunder gillar det vi gör. Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med starten av 2018. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet.”, fortsätter Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Pierce säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklister. Den första e-handelsbutiken utanför Sverige lanserades 2011 i Finland och idag finns bolaget i 17 länder. Rörelseintäkterna för 2017 landade på 618 miljoner kronor.

Det sägs att många framgångsrika företag startar i ett garage, så det känns bra att det var precis så allt började för oss. Den eviga jakten på reservdelar till motorcyklar och bristen på bra leverantörer gav oss idén om en E-handel och samtidigt erbjuda en snabb och pålitlig service. Det tog bara några månader innan vi växte ur garaget och i januari 2009 startade vi Pierce AB. Samtidigt lanserades 24mx där vi säljer reservdelar och utrustning till motocrossälskare och försäljningen ökade till nivåer vi bara hade kunnat drömma om.

I början av 2009 var vi ett litet team på fyra personer, idag är vi över 200 personer som erbjuder våra kunder ett brett utbud av produkter och den högsta servicenivån.

När vi 2013 lanserade XLmoto var det med visionen att erbjuda alla i motorcykelvärlden att handla online med snabba leveranser och Sledstore, vår senaste lansering, är ett mecka för alla nordiska snöskoterfantaster.

Pierce finns på 17 europeiska marknader, omsätter över 600 miljoner kronor och har varit lönsamt sedan starten 2009.