​Med självrengörande glas tar naturen hand om fönsterputsningen

​Med självrengörande glas tar naturen hand om fönsterputsningen

Under det decennium som gått sedan vi lanserade marknadens första självrengörande glas har Pilkington Activ™-produkterna installerats i hushåll och kommersiella byggnader över hela världen. Pilkington Activ™ har sedan dess gett oss både ljus och komfort, då glaset med hjälp av naturens krafter hålls rent från organisk smuts. Vattendroppar och ränder bildas inte på glaset och du behöver inte tvätta fönstren lika ofta.

Flera år av forskning och investerade miljoner gick till utvecklingen av världens första självrengörande glas: En kemisk beläggning på glasets utsida utnyttjar naturens egna krafter, dagsljus och regn, i reningsprocessen. Beläggningen fungerar endast som katalysator, dvs den förbrukas inte, och så länge glaset finns och får dagsljus är beläggningen aktiv. Eftersom den fotokatalytiska processen är kontinuerlig kommer också tyngre saker som fågelspillning och harts slutligen att brytas ned och avlägsnas från glaset. Under perioder när det inte regnar eller är lite regn, kan man enkelt hjälpa processen på traven genom att skölja fönstret med vattenslang eller med en svamp och rent vatten.

Hemligheten med Pilkington Activ™ är en mikroskopiskt tunn och osynlig beläggning gjord av en speciell kemisk sammansättning av bland annat titandioxid. Ytbeläggningen är miljövänlig och processen är helt ofarlig och varar lika länge som själva glaset. Glasytan torkar snabbt jämfört med vanligt glas utan att lämna kvar smutsränder eller fula fläckar.

Beläggningen har två viktiga egenskaper som samverkar till att göra glaset självrengörande:

För det första är glaset fotokatalytiskt och UV-strålar, som det finns gott om även på en molnig dag, genererar en kemisk reaktion mellan glas och smuts. Denna reaktion gör smutsen på glaset lätt att bryta ner och luckra upp.

För det andra har glaset hydrofila egenskaper. Främst innebär det att vattnet sprids jämnt över glasytan när det regnar och bildare en tunn film som tvättar glaset och snabbt torkar utan att lämna ränder. Detta säkerställer att lösa smutspartiklar lätt tvättas bort när det regnar.

Välj bort fönsterputs och bidra till en renare miljö

Titandioxidbeläggningen genererar den effekt som liknar fotokatalys. Det innebär att det självrengörande glaset bryter ner skadliga kväveoxider till ofarliga och lättlösliga nitrater som sköljs bort av regnet. Titandioxidskikt på byggnader bidrar därför till att luften renas. Genom att låta naturen själv ta hand om fönsterputsningen kan vi även minska användandet av skadliga rengöringsmedel och bidra till en bättre miljö och en mer hållbar livsstil.

Drömmen om att slippa fönsterputsning är hållbar och fullt möjlig att realisera!