Pinchos takes Berlin - med ny VD vid rodret

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2019 10:00 CEST

Arthur Engel styrelseordförande, Jan Wallsin,

Berlin är första anhalten på Pinchos internationella expansion. Restaurangen runt hörnet från legendariska Kurfürstendamm i hjärtat av den tyska huvudstaden fick en flygande start med mängder av nyfikna gäster.

"Det kändes som att berlinborna verkligen tog till sig hela konceptet," säger Magnus Larsson som nu lämnar VD-rollen för att fokusera på fortsatta internationella etableringar.

Pinchos i Berlin är nummer 66 i kedjan som under de senaste åren blivit ett av Sveriges ledande restaurangvarumärken med framgångsrika etableringar även i Norge, Danmark och Finland. Kombinationen av god mat, glada drinkar, kul miljöer och smart digitalisering är utan tvekan ett framgångskoncept - som nu ska gå på export i större skala.

I samband med den internationella expansionen genomförs tre förändringar i bolagets ledning. Magnus Larsson ersätts som VD av Jan Wallsin som bland annat ledde H&M:s digitala expansion i över 15 år innan han blev VD för e-handelsbolaget Nelly.com. Grundaren Magnus har sedan 2012 drivit utvecklingen av Pinchos till kanske världens ledande tech-baserade restaurangkedja med en affärsmodell som ofta jämförts med digitala tjänstebolag som Uber eller Airbnb. Nu tar han rollen som expansionsansvarig.

Som tredje nyhet kommer Pinchos få en ny CFO i Patrik Back som tidigare jobbat på Hööks.

"Jag är väldigt glad att Jan och Patrik ansluter sig till Pinchos. Jans bakgrund inom digitalisering och internationell expansion blir en värdefull tillgång under bolagets fortsatta resa”, säger Magnus Larsson. Styrelseordförande Arthur Engel kommenterar: "Med Jan vid rodret kommer vi ytterligare att stärka vår position som ett av Nordens mest uppskattade restaurangkoncept.”

"Det känns extra intressant att komma in i restaurangbranschen i denna tid av digitalisering, hållbarhet och skiftande konsumentbeteenden. Tillsammans med Pinchos alla inspirerande medarbetare ser jag ser fram emot att fortsätta erövra nya marknader och locka fler gäster," säger Jan Wallsin.

För mer information:

Magnus Larsson, tel +46706865500, magnus@pinchos.se

Arthur Engel, tel +46701813401

Pinchos är ett unikt app-baserat restaurangkoncept som erbjuder en bred meny av smårätter från hela världens kök. Pinchos grundades 2012 och har vuxit kraftigt med en genomsnittlig försäljningstillväxt på 90% per år sedan 2015. Under 2019 beräknar Pinchos ha 70 restauranger som tillsammans omsätter mer än en miljard kronor. I tillägg till en stark närvaro på den svenska marknaden har bolaget framgångsrikt etablerat enheter i Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Med Valedo som ny huvudägare har Pinchos getts ytterligare resurser för att realisera och accelerera bolagets långsiktiga tillväxt- och utvecklingsplan.

Kommentarer (0)

Kommentera