Ännu en valsuccé för det tyska Piratpartiet

Pressmeddelande  •  2012-05-13 18:53 CEST

På söndagen var det val i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen. Det tyska Piratpartiet ser enligt de första rapporterna ut att få mellan 7-8% av rösterna och tar därmed platser i den fjärde tyska delstaten på kort tid.

-- Det är väldigt roligt att det går så bra för de tyska piraterna, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Det är uppenbart att Piratpartiet fyller ett politiskt tomrum som de andra partierna inte förmår att fylla.

Det tyska Piratpartiet har redan tagit plats i Berlins delstatsparlament med 9%, i Saarlands delstatsparlament med 7% och i Schleswig-Holsteins delstatsparlament med 8%. Dagens framgång i Nordrhein-Westfalen, Tysklands folkrikaste delstat, är tillsammans med tidigare framgångar en viktig indikator inför kommande nationella val i Tyskland.

-- Tyskarnas framgångar är en väldigt viktig sporre för oss i det politiska breddningsarbete som vi just nu arbetar med i det svenska Piratpartiet, säger Troberg. 2014 kommer de svenska väljarna att få se ett starkare Piratparti med en betydligt bredare politisk plattform.

Anna Troberg, partiledare, 0704-676273

Pirater på plats i Nordrhein-Westfalen:
Christian Engström, europaparlamentariker, 070-663 37 80
Rick Falkvinge, grundare av det svenska Piratpartiet, 070-830 36 00
Gustav Nipe, ordförande Ung Pirat, 076-018 89 18

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gavpartiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.