EU låser in Europas kulturarv

Pressmeddelande  •  2012-06-08 13:03 CEST

Efter förhandlingar har EU:s institutioner nu bestämt hur man skall hantera litterära och andra konstnärliga verk som saknar känd eller spårbar upphovsman, så kallade föräldralösa verk / orphan works. Resultatet blev att de kommer att vara inlåsta även i framtiden.

- EU hade en möjlighet att göra en stor del av vårt kulturarv tillgängligt för medborgarna, men detta saboterades av upphovsrättsindustrin, trots att det i detta fall inte finns några kända upphovsmäns intressen att försvara. Det är både ledsamt och dumt, säger Christian Engström, ledamot för Piratpartiet i Europaparlamentet.

- EU-kommissionen försökte ta ett litet steg i rätt riktning, men resultatet blev det motsatta när ministerrådet och Europaparlamentet hade lagt sig i saken. Hela ärendet bär upphovsrättsindustrins fingeravtryck. Kulturen och allmänintresset fick stå tillbaka för den nya korporativism som präglar EU, säger Christian Engström.

Även organisationen Information Sans Frontièrs, som representerar bibliotek, muséer och arkiv i Europa, är mycket besviken över utfallet.

- Jag förstår att biblioteken är besvikna, och det är jag också. Detta är en missad möjlighet. Man hade kunnat ge nytt liv åt stora delar av vårt kulturarv, utan att det hade behövt kosta något och utan att någon upphovsman skulle behöva känna sig kränkt. Men oviljan att reformera upphovsrätten är så total att man kastar ut barnet med badvattnet, säger Christian Engström.

Referenser:

Pressmeddelande från ISF, Information Sans Frontièrs: http://informationsansfrontieres.eu/2012/03/29/orphan-works-position/

Christian Engström: 070-663 37 80