EU-parlamentet överröst med blommor

Pressmeddelande  •  2012-07-11 12:39 CEST

De senaste dagarna har hundratals blomsterbuketter strömmat in till Europaparlamentet som tack till de parlamentariker som röstat nej till ACTA, det omstridda handelsavtalet som röstades ner av parlamentet i onsdags.

Säkerhetspersonalen på paketutlämningen förklarar att de inte ens hinner scanna blommorna i den takt de kommer in. En av de många blomsterhandlare som levererar blommor till parlamentet berättar att bara de har fått 110 beställningar tackblommor. Amelia Andersdotter, EU-parlamentariker för Piratpartiet och en av dem som varit ledande i ACTA-debatten har redan fått fyra buketter;

-- Det känns bra att parlamentet efter medborgarnas protester fick modet att fatta ett förnuftigt beslut. Många ledamöter som först tvekade om avtalet värdesätter säkert att få blommor, och vissa har påtalat aldrig upplevt att väljarna aktivt visat sin uppskattning efter en omröstning. Det känns väldigt positivt!

Initiativet att skicka blommor till parlamentarikerna kommer från Piratpartiets grundare Rick Falkvinge, som i en blogg-post uppmanade aktivister att skicka blommor till en slumpmässigt utvald parlamentariker som tack för att de lyssnat på de tusentals mail som strömmat in under ACTA-veckan och även tidigare i debatten.

-- Det har varit en fantastisk respons, speciellt med tanke på att det är en mycket större insats att ta sig tid att sända blommor än att skicka mail som tack. Det är tillfällen som dessa som gör det värt att arbeta i politiken, säger Christian Engström, EU-parlamentariker för Piratpartiet