EU skapar ett patentsystem som inte behöver följa lagarna

Pressmeddelande  •  2012-12-11 12:24 CET

Europaparlamentet har i dag röstat ja till EU:s patentpaket. Genom att skapa ett fristående patentsystem med länder utanför EU avsäger man sig all framtida kontroll. Piratpartiet hade hellre sett ett patentsystem under demokratiskt inflytande.

- Det är uppseendeväckande att Europaparlamentet har röstat igenom ett patentpaket som ger ännu mer makt åt en myndighet som inte bryr sig om de patentlagar som EU stiftar, säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

- Den europeiska patentdomstolen har redan tidigare ignorerat EU:s och medlemsstaternas lagar. Det gäller till exempel EU:s nej till mjukvarupatent och förbudet mot patent på livsformer, som det europeiska patentverket struntar i. Nu har Europaparlamentet skapat ett system som gör regel av laglösheten, säger Engström.

- Piratpartiet hade hellre sett ett riktigt EU-patent, under EU:s lagar och under demokratisk kontroll. Nu hamnar makten över innovationspolitiken istället i patentadvokaternas och särintressenas händer, säger Engström.

- Piratpartiet är emot patent som sådana, eftersom de skapar monopol som är skadliga för konkurrens och utveckling, säger Engström.

- Dagens beslut gör det svårare att reformera patentsystemet, vilket är något som är nödvändigt på sikt, avslutar Christian Engström.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap - och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.