Europaparlamentet: Kreditkortsföretagen skall inte få blockera småföretag godtyckligt

Pressmeddelande  •  2012-11-20 12:23 CET

Det är ett problem att dominerande betalningsförmedlare som Visa, MasterCard och PayPal blockerar företag och organisationer på eget bevåg. Det krävs objektiva regler för när sådant får ske.

Detta säger Europaparlamentet – på Piratpartiets initiativ – i en rapport om moderna betalsystem som antogs på tisdagen.

Frågan aktualiserades nyligen då de stora amerikanska betalningsförmedlarna enväldigt bestämde sig för att stänga av två svenska företag från möjligheten att ta betalt av kunder på nätet.

- Det är inte rimligt att Visa, MasterCard och PayPal kan besluta att svenska småföretag som säljer skräckfilmer eller sexleksaker inte ska få fortsätta sälja sina produkter på nätet bara för att betalningsförmedlarna är rädda för amerikansk nymoralism, säger Christian Engström, ledamot i Europaparlamentet för Piratpartiet.

- Ett annat exempel är när Visa, MasterCard och PayPal blockerade betalningar till Wikileaks. Det skedde utan lagstöd och skall ses som att de tre företagen hjälpte den amerikanska regeringen att tysta en obekväm röst. Det är inte acceptabelt att privata storföretag har den makten över det fria ordet, säger Engström.

Den aktuella delen av texten fördes in i rapporten (Card, Internet and Mobile Payments) på Piratpartiets initiativ. Tillägget lyder…

”32. Europaparlamentet menar att antalet företag vars verksamhet faktiskt är beroende av att de kan ta emot kortbetalningar sannolikt kommer att öka. Parlamentet anser att det ligger i allmänhetens intresse att det fastställs objektiva regler som anger de omständigheter och förfaranden enligt vilka kortbetalningsprogram ensidigt kan vägra godkännande.”

Tillägget antogs tidigare enhälligt av Europaparlamentets utskott för inre marknad och konsumentfrågor, där Christian Engström är ledamot. I dag antogs det även av parlamentet i plenum.

- Det behövs fler aktörer och mer konkurrens på betalmarknaden. Men det har vi politiker svårt att påverka. Däremot kan vi sätta upp regler för att dagens dominerande aktörer inte får inskränka vare sig näringsfriheten eller yttrandefriheten på eget bevåg, avslutar Engström.

Kontakt: Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet
Strasbourg: +33 (0)3 881 75368
Bryssel: +32 (0)228 45368

Christian Engströms inlägg i debatten på måndagskvällen kan ses här (19:37):

Bloggpost: EU måste reglera hur Visa, MasterCard och PayPal får bete sig

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.