Europeiska Piratpartiet bildat

Pressmeddelande  •  2014-03-21 15:10 CET

Det Europeiska Piratpartiet (European Pirate Party [PIRATES]) grundades idag under en session i Bryssel där fler än 300 pirater från 20 länder medverkade. Delegaterna röstade fram Amelia Andersdotter (europaparlamentariker för Sverige) som organisationens första ordförande. Det Europeiska Piratpartiet kommer arbeta på en transnationell nivå med medborgarrättigheter, nätneutralitet, integritet, reformerad upphovsrätt, transparens och andra viktiga frågor.

"Under de kommande åren kommer viktig lagstiftning som till exempel upphovsrättsreformen forma den digitala arenan, och vi kommer arbeta hårt för att Internet ska fortsätta vara ett fredsprojekt”, säger Andersdotter.

Piratpartierna är en växande rörelse som verkar för ett fritt och öppet Internet där kultur och information kan delas. Piratrörelsen står enad mot det kalla cyberkrig som drivs av företagsintressen och militära underrättelsetjänster som hotar Internets öppenhet med lagstiftning för överdriven övervakning och begränsningar av åsiktsfrihet och informationsfrihet.

"European Pirate Party kommer fortsätta kämpa för integritet, transparens och en nätfredsagenda som frigör alla möjligheter Internet erbjuder för Europas medborgare", berättar Andersdotter.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.