Löjeväckande att Carl Bildt fått uppdraget att leda internationell kommission för nätfrihet

Pressmeddelande  •  2014-01-22 17:13 CET

Utrikesminister Carl Bildt har utsetts till att leda Global Commission for Internet Governance, ett projekt initierat av Chatham House och CIGI. Syftet med projektet är att i kölvattnet av Edward Snowdens avslöjanden om NSA:s massövervakning under två år ta ett helhetsgrepp om frågor kring statlig censur och övervakning på nätet.

Piratpartiet är positivt till projekt som på olika sätt lyfter diskussionen om hur man ska skapa ett fritt och mer integritetssäkert internet för användarna, men samtidigt är partiet starkt kritisk till utnämningen av Carl Bildt.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg:

– Carl Bildt är potentiellt en av de minst lämpade personerna att leda arbetet med att staka ut vägen för ett friare och tryggare internet för användarna, säger Troberg. Han talar gärna vitt och brett om nätfrihet för att i nästa andetag vurma för statlig massövervakning och stoppa EU:s möjligheter att diskutera NSA:s verksamhet med USA. Det är löjeväckande att tro att Bildt skulle bidra med något annat än floskler

Även Piratpartiets EU-parlamentariker, Christian Engström, är upprörd över utnämningen av Bildt:

– Carl Bildt och den svenska regeringen har konsekvent vägrat att svara på alla frågor om FRA, som vi vet är en av NSA:s närmaste samarbetspartners. Nu blir han den som ska utreda NSA:s massövervakning. Man låter kort sagt räven vakta hönshuset.

Mer information:
Kommissionens hemsida: https://www.ourinternet.org
The Guardian om kommissionen: http://www.theguardian.com/world/2014/jan/22/independent-commission-future-internet-nsa-revelations-davos

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Hur blev han utnämnd till att denna position?

- August - 2014-01-23 16:18 CET