Nej till ACTA: En seger för Europas framtid!

Pressmeddelande  •  2012-07-04 12:57 CEST

-För oss som deltagit i den informationspolitiska debatten under en längre tid är Europaparlamentets nej till ACTA-avtalet en symbol inte bara för vad som är rätt och rimligt i informationsåldern, utan även ett bevis på en väl fungerande europeisk demokrati, säger Amelia Andersdotter som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-Det är tydligt att medborgarna prioriterar fri kommunikation och kulturutbyte som en möjlighet för framtiden. Att ACTA nu röstats ner, visar att parlamentet lyssnar på Europas medborgare när de talar med enad röst, säger Amelia Andersdotter.

-Principen måste vara att lag och ordning på internet skall upprätthållas av ordningsmakten och rättsväsendet, inte av privata aktörer. Det är en linje vi drivit ända sedan vi fick igenom rättssäkerhetstillägget till EU:s telekompaket. Och det är den linje som Europaparlamentet står fast vid i dag, säger Christian Engström, även han ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-Det har varit en lång resa och segern är inte bara vår, utan tillhör främst alla de aktivister och medborgare som demonstrerat och kontaktat sina politiker för att stoppa ACTA, säger Christian Engström.

Nu fortsätter striden för internets frihet i EU. På agendan finns bland annat revisionen av den kritiserade IPRED-lagen, IPRED2 som handlar om straffrättsliga åtgärder mot fildelning och översynen av EU:s e-handlesdirektiv där principen om att internetoperatörerna inte skall ha ansvar för sina kunders handlingar måste försvaras.

Amelia Andersdotter, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet
Tel +32 470 460 922
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
Pressbilder på Amelia Andersdotter: http://ameliaandersdotter.eu/press/