Piratpartiet anmäler svenska banker till Finansinspektionen

Pressmeddelande  •  2012-12-17 12:46 CET

En rad olika betaltjänstleverantörer, bland annat VISA, Mastercard och PayPal, har sedan 2010 valt att blockera donationer till Wikileaks och andra lagliga verksamheter. Svenska banker använder sig av dessa betaltjänstleverantörer vilket innebär att de aktivt deltar i att stoppa betaltransaktioner utan legitima skäl. Piratpartiet anser att detta beteende är oroväckande och har därför skickat in en anmälan till Finansinspektionen för att få saken prövad rättsligt.

Erik Lönroth, som är den som sammanställt anmälan, är kritisk:

– Blockaden är ett allvarligt hot mot åsikts- och yttrandefriheten, säger Erik. Det ska inte vara upp till enskilda betaltjänstleverantörer att sitta och besluta vilka verksamheter som är passande och förtjänar möjlighet till ekonomiskt stöd. Samtidigt kommer anmälan ge oss klarhet i om banklagstiftningen är tillräcklig eller om den måste skärpas för att skydda vår yttrandefrihet.

Det är inte bara Wikileaks som har drabbats av betaltjänstleverantörernas subjektiva moralsyn. De svenska företagen Skräckfilmsbutiken.se och JustineJuliette.se har också drabbats. För Skräckfilmsbutiken.se innebar betalblockaden att man tvingades lägga ner hela verksamheten.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, är även hon kritisk till bankernas flathet mot betaltjänstleverantörerna:

– Det är oroväckande att vi alla tvingas på en amerikansk bibelbältesmoral genom de företag som hanterar våra betalningar, säger Troberg. Dessa företag förmedlar glatt pengar till Ku Klux Klan, men inte till Wikileaks och andra företag som man anser vara omoraliska. Är det verkligen den här sortens skeva moralsyn som svenska banker vill stödja? Från Piratpartiets sida hoppas vi att Finansinspektionen kan uppmuntra dem att tänka om och sätta press på betaltjänstleverantörerna.

Mer info:
Anmälan till finansinspektionen.

Erik Lönroth, Piratpartiet Södertälje, 0704-013684
Anna Troberg, partiledare, 0704-676273

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.