Rättighetsalliansen hotar Piratpartiet

Pressmeddelande  •  2013-02-19 14:29 CET

Piratpartiet mottog i dag ett brev från Rättighetsalliansen med anledning av att partiet förser Pirate Bay med internetaccess. I brevet gör Rättighetsalliansen klart att de avser att driva en rättslig process mot Piratpartiet och dess företrädare om partiet inte stänger av nätet för Pirate Bay senast den 26 februari. 

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, är upprörd över hotet:

– Piratpartiets verksamhet är laglig och laglig verksamhet ska inte behöva utsättas för hot av den här typen. Det är inte olagligt att förse Pirate Bay med internetaccess, säger Troberg. Det finns ingen lista över olagliga sajter som internetleverantörer inte får ge internetuppkoppling till.

Dessvärre är den typ av utpressning som Piratpartiet nu utsätts för inte ovanlig. Stora och små internetleverantörer utsätts ofta för liknande påtryckningar från upphovsrättsindustrins advokater.

– När man tycker att lagen inte räcker till tar de saken i egna händer och spänner åt tumskruvarna mot individer och företag som har svårt att hävda sig mot upphovsrättsindustrins penningstarka jättar, säger Troberg. Det är beklämmande att de tillåts fortsätta på det här viset med både politikernas och rättsväsendets goda minne.

Piratpartiet har nu till den 26 februari på sig att ta ställning till hur man ska hantera Rättighetsalliansens hot om en rättsprocess.

– Liknande fall har präglats av galopperande rättsröta och det är naturligtvis en sak vi måste ta i beaktande när vi beslutar hur vi ska gå vidare med den här saken. I dag är det tyvärr så att det faktum att en verksamhet är laglig inte är en garanti för att man ska få en rättvis rättegång. Det är just därför Piratpartiet finns och behövs mer än någonsin, avslutar Troberg.

Mer information:
Rättighetsalliansens brev till Piratpartiet (Ladda hem PDF)

Kontakt
Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se
+46 (0)70 467 62 73

Om Piratpartiet
Piratpartiet 
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.

Kommentarer (30)

    Jag undrar lite, var går gränsen för "olaga hot" eller försök till utpressning? Någonting i detta agerande må väl ändå vara olagligt? Definitivt inte att förse en laglig sida med internet

    - Niklas - 2013-02-19 14:44 CET

    Sannerligen sjukt. Men man argumenterar utifrån en principsak och det tror jag många missar. Det är sällan det blir tydliggjort i debatten. Det faller snarare ner till att kultur ska vara gratis. Piratebay är ett verktyg för att dela filer, inget fel eller olagligt i det. Precis som andra verktyg för att dela filer med varandra.
    Men nästan uteslutande allt material som delas med hjälp av piratebay bryter mot lagen. Det gäller även många andra torrentsidor.

    - Anonym - 2013-02-19 14:45 CET

    Rättighetsalliansen bla bla bla .. dem kan dra åt helv me sina hot!!

    - Piratpartiet for Life!! - 2013-02-19 14:55 CET

    Jag anser att RättighetsAlliansen gör sig skyldig för brott mot Lagen om ytrandefrihet!!!
    Den finns inmurad i vår grundlag!
    Vad ger dom, för rätt, att tala om vem, eller vilka, som ska få ha tillgång till internet??
    Varför stångas dom då inte mot alla dessa kriminella internethackare och stoppar dom??
    RättighetsAlliansen, GÖR LITE NYTTA I STÄLLET FÖR ATT BEGÅ BROTT SJÄLVA!!!!!
    Ni är inte ett dugg bättre än de värsta skurkarna som redan sitter i fängelse på livstid!!
    Där borde ni oxå buras in, på vatten och bröd, resten av era liv!!!

    - Michel Westerberg - 2013-02-19 15:58 CET

    Att hota ett politiskt parti på grund av deras politik känns som ett hot mot demokratin. Ska man börja hota miljöpartiet för att bensinen är dyr också? Detta förstärker min uppfattning av att film och musik oavsett om det råkar vara bra, helt enkelt inte förtjänar att köpas, det ska heller inte laddas ner. Detta för att inte ge dem några argument och slutligen förgöra dessa bakåtsträvande dinosaurier som behöver ge plats åt ny teknik och nya tider.

    - Ken Engström - 2013-02-19 16:11 CET

    Backa inte för deras hot vad ni än gör. Om en eventuell rättsprocess skulle inledas och denna inte går rätt till kan det vara precis vad som behövs för ett nytt uppsving för partiet precis som vid TPB-rättegången.

    - Andreas - 2013-02-19 16:12 CET

    Rättighetsalliansen? Wtf? Dom har humor...

    - Petter - 2013-02-19 16:24 CET

    Rättighetsalliansen har givetvis ett monetärt självintresse i frågan, sålunda borde de byta namn till "Självrättfärdighetsalliansen - för alla självrättfärdiga".

    TPB innehåller upphovsrättsskyddat material, om det råder det inget inget tvivel, men att hota ett politiskt parti för att de hostar en server är lite väl magstarkt, det borde väl till och med Pontén och hans domarkompisar inse.

    - PangPangSWE - 2013-02-19 16:53 CET

    Tusen spänn på att det blir en fällande dom av en jävig domare om Rättighetsalliansen väcker talan.

    - Per-Uno - 2013-02-19 17:04 CET

    Rötighetsaliensen fick mig just att donera 1000 kr till Piratpartiet.
    Keep up the good work.
    :o)

    - Ettnolla - 2013-02-19 17:17 CET

    Piratpartiet behövs mer än någonsin, och det blir bara mer och mer bevis på detta. Ni har min röst och donationer. Sluta aldrig.

    - Tobias - 2013-02-19 17:54 CET

    Stå på er och ta upp detta till Eu nivå för nu har de gått för långt speciellt när de ger sig på er som Parti bara för att ni är isp åt TPB.
    Något måste göra åt rättighets fjollarna de kan inte ta lagen i egna händer då har de gått för långt helt enkelt.

    - DJB - 2013-02-19 18:01 CET

    Ja vad ni än gör, backa inte för detta, låt det istället bli ett herrans liv så det kommer ut ännu mer i massmedia!

    - Kosotie - 2013-02-19 18:36 CET

    Jag undrar är inte den copyrightlag de hela tiden hänvisar till från 1960-talet?

    - Johnny Wiklund - 2013-02-19 18:57 CET

    Hot av det här slaget mot ett politiskt parti är också ett hot mot demokratin. Jag utgår från att PP kommer att avfärda RA's krav som det dravel det är. Det vore dessutom bara bra med en rättsprocess under 2014. Historien har ju visat att varje gång fildelning och upphovsrätt har varit på tapeten så har PP gått starkt framåt i opinionen. Heja PP! =)

    - Zudden - 2013-02-19 19:07 CET

    @PangPangSWE: TPB innehåller inte mer upphovsrättsskyddat material än exempelvis Google och Bing. Allt som kan hittas på TPB kan också hitta i andra sökmotorer. Och TPB är "bara" en sökmotor numera, sedan de stängde trackern - inget annat.

    - Zudden - 2013-02-19 19:12 CET

    Bara en sådan sak som att de begär att hela TPB ska stängas ner...

    De skriver att de företräder ett gäng olika upphovsrättsinnehavare, men givetvis inte alla innehavare till upphovsrätts som kränks via torrents som finns tillgängliga där. Sen finns det ju en del torrents som inte sprider information där upphovsrätten kränks (open source, rätt typ av CC, artister som gett sitt medgivande). Som de skriver så är de ju aktivt motarbetande för deras rätt att sprida sin information.

    De vore mer "sansade" om de bad att de torrents som påverkar dem de företräder tas bort/inte trackas längre. Notera att jag inte tycker de ska få sin vilja igenom på detta ens.

    - CF - 2013-02-19 19:29 CET

    Jag startade en tråd om det här:

    https://www.flashback.org/t2085456

    - Svenne-i-Banan - 2013-02-19 19:58 CET

    Det är ju intressant att Maffian vill stoppa torrent som system när t.ex NRK kör massvis på sitt nrkbeta.no bl.a. en 600GB realtidstur med Hurtigruten.

    - Nicklas - 2013-02-19 20:10 CET

    Var är den scannade versionen av brevet, det borde vara attachat till artikeln så alla kan se exakt vad de skriver i brevet.

    - Billy G - 2013-02-19 20:23 CET

    hej anonymous com igen sätt fart

    - olof palme - 2013-02-19 20:49 CET

    Censurerar ni inlägg här?

    Jag tipsade om en tråd på Flashback som jag skapat angående detta men den kom aldrig upp här.

    - Svenne-i-Banan - 2013-02-19 20:55 CET

    Tycker det låter som olaga hot, utpressningsförsök och falska anklagelser emot Piratpartiet. Som sagt är inte olagligt att förse internetuppkoppling. Dessutom är TPB bara en söksida som inte gör någonting olagligt! Då skulle Rättighetsalliansen lika gärna kunna stämma Google för liknande. Piratpartiet har inte gjort något olagligt och bör ignorera dessa hot och anklagelser. Låt dom ta det till rätten men finns inte en chans att det skulle kunna bli en fällande dom anser jag iallafall om inte domaren är jävig som tyvärr skulle kunna vara så. Stå på er och keep up the good work! Min röst nästa val är säkrad ännu en gång iallafall.

    - Anonym - 2013-02-19 22:53 CET

    Tja, jag hade aldrig hört talas om rättighetesalliansen innan, och det gällde nog dom flesta, genom det här utspelet får dom ju iaf publicitet, man kan ju gissa att det är målet också.

    ..Inte helt oväntat verkar dock rättighetsallinsen vara antipiratbyrån i ny kostym..

    - Glenn - 2013-02-19 23:56 CET

    Helt fantastiskt! Förhoppningsvis får vi en rättegång lagom till EU-valet nästa år (då PP dessutom får gratis valsedlar utlagda i samtliga omröstningslokaler). Borde kunna öka PP-stödet i EU till cirka 10%.

    - Johan - 2013-02-20 07:01 CET

    Rättighetsalliansen är ett relativt nystartat aktiebolag, med en omsättning på 3,5 miljoner kronor. Var slutar god sed hos jurister idag? Som medborgare tycker jag att det borde vara tydligt att det är en juristfirma som hotar med civilrättslig stämning å klienters vägnar, inte som att med brevet vilja påskina att det handlar om en stor allians av företag som alla arbetar med gemensamt mål.
    Lågt, men då är det å andra sidan också på den nivån spelplanen vekar ligga när det gäller innevarande fråga.
    Om någon redan tagit upp ovanstående ber jag om ursäkt för repetitionen, jag sitter på jobbet och hade inte tid just nu att läsa alla övriga kommentarer.

    - Johan - 2013-02-20 09:32 CET

    I och med denna rättegång kommer det att bli hårt mot hårt. Detta är det kommer att bli det avgörande slaget hur vi vill att marknaden skall fungera i framtiden.

    Detta är inte bara en rättegång för Sverige, den kommer bana väg för framtiden av hela planeten!

    - Bengt - 2013-02-20 10:09 CET

    Olaga hot är vad det är. Piratpartiet och Serious Tubes kan inte stå ansvariga när de bara står för internetuppkopplingen. Det är ogillande som spårat ut, det läskiga är när de som ogillar något tar lagen i egna händer. Kämpa på PP!

    - Thove - 2013-02-20 12:31 CET

    Varför polisanmäler inte någon den så kallade "Rättighetsalliansen"? Utpressning är ju olagligt.

    - Orvar Piritus - 2013-02-20 19:14 CET

    I en första reaktion till det omoraliska hotet ville jag föreslå att Piratpartiet måtte stämma den så kallade Rättighetsaliansen för olaga hot. Vid närmare eftertanke är detta ej en framkomlig väg eftersom man inte hotar med skada till liv, egendom eller rykte utan med en domstolsprocess.

    Vidare finner jag det betänkligt att två juridiska personer tydligen redan blivit fällda för att tillhandahålla resurser till organisationer som i sin tur antages underlätta för eventuell brottslig verksamhet (läs: utlånande av upphovsrättsskyddat material).

    Det mycket obehagliga i denna härva att man i vissa fall kan dömas för medhjälp till brott utan att brottet i fråga har lagförts eller ens upptäckts.

    En analogi till det nu akuella hotet är följande. En person har en hyresfastighet och hyr ut en lägenhet till en familj. Familjen hyr i sin tur ut ett rum till en student. Denna student bjuder en dag hem en annan student och tillsammans planerar de där ett bankrån. En tredje student får på omvägar höra talas om planerna och ringer och varnar banken som då skickar ett brev till ägaren av hyresfastigheten. I brevet hotas denne med att stämmas för medhjhälp till bankrån om nämnda familj inte vräks med omedelbar verkan.

    Vi vet redan, tex. via Wikileaks, att det svenska rättssystemet agerar under stöveln av "the State Departrmet of the US" och att utgången av en eventuell rättegång mot Piratpartiet blir en förhandlingsfråga mellan den Svenska regeringen och State Departrment avseende Mediaindustrins intressen och möjligheterna för svenska företag att agera på den av USA dominerade världsmarknaden.

    Med så oförutsägbara premisser skulle jag nog råda Piratpartiet att falla till föga för det vansinniga hotet. I stället kanske Piratpartiet borde överväga att medverka till att sätta upp krypterade tunnlar mellan användare och mellan dessa och The Pirate Bay. Det måste bli ett slut på Mediaindustrins möjligheter till att sprätta upp och tjuvläsa folks privata brev.

    vonbarth, Lund, den 19 feb., 2013

    - Ulf von Barth - 2013-02-20 20:08 CET