​Inför Brasiliens Grand Prix 11-13 november

Årets näst sista F1-tävling äger rum på snabba och intensiva Autódromo José Carlos Pace i São Paulo i Brasilien. De valda däcktyperna är hard, medium och soft, en kombination som senast användes i Japan i oktober.

Autódromo José Carlos Pace ur ett däckperspektiv:

• Banan är årets kortaste, men också en av de intensivaste med både utmanande kurvor och smala passager.
  • Den relativt nylagda asfalten har gjort banan väsentligt mer lättkörd än vad den var tidigare.
  • Vädret kan variera, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.

De tre nominerade däcktyperna:

• Orange hard: ett obligatoriskt däckval som hittills bara använts fyra gånger under året.
  • White medium: ännu ett obligatoriskt däck som har stor strategisk betydelse.
  • Yellow soft: ett däck som trots banans tuffa påfrestningar på däcken använts i Brasilien vid tidigare lopp.

Så såg det ut för ett år sedan:

• Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet med tre depåstopp. Rosberg startade på soft och bytte till medium på varv 13, 33 och 48.
  • Kimi Raikkonen hamnade på en fjärdeplats med två stopp efter att ha startat på soft och bytt till medium på varv 12 och 46.

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.