Inför Storbritanniens Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix i Storbritannien har Pirelli för första gången i år valt ut P Zero Ice Blue hard, tillsammans med P Zero White medium och P Zero Yellow soft. Årets version av Ice Blue hard är likvärdig förra årets medium och passar den snabba banan Silverstone, ofta kallad ”Home of British Motorsport”.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Silverstone är med sina långa och snabba kurvor en av årets mest krävande banor för däcken.
  • Banan har i år genomgått en upprustning och fått en ny asfalt som ger bra grepp och bidrar till mindre däcknedbrytning.
  • Trots att Lewis Hamilton förra året körde på det dittills mjukaste däckvalet, vann han loppet med endast ett depåstopp.
  • Det brittiska vädret är känt för att vara oförutsägbart.
  • Banan används väldigt frekvent under året och blir snabbt uppvärmd.

VAD ÄR NYTT?

• Asfalten är helt ny.
  • Pirelli stannar kvar efter loppet för att fortsätta sitt utvecklingsprogram för 2019. Tillsammans med Red Bull-förarna Haas och Williams kommer Pirelli testa däck under tisdag och onsdag.
  • De flesta stallen har valt att köra på mjuka däck och att variera brett mellan medium och hard.

• Motorsport