Medium och mjuka gummiblandningar även i år för Abu Dhabis Grand Prix

Abu Dhabis Grand Prix är det enda Formel 1-race under året som startar sent på eftermiddagen och går i mål i skymningen. Något som är en utmaning för förare och team men som ger publiken ett unikt skådespel. Däcken för tävlingen är P Zero medium med vit dekor och P Zero soft med gula markeringar. Alltså samma kombination som användes i Indiens GP förra helgen. Temperaturskillnaderna som däcken utsätts för är dock helt annorlunda jämfört med andra banor, i Abu Dhabi går yttertemperaturen ner under racet.

Paul Hembery: ”Att bantemperaturen faller under racet i Abu Dhabi påverkar förstås både däckens prestanda och slitaget. Teamen kan köra längre stints även på den mjuka gummiblandningen mot slutet av tävlingen. Det finns speciella faktorer som påverkar strategierna och det brukar löna sig att prova annorlunda taktik här jämfört med andra banor. Rätt strategi kan mycket väl belönas under sista delen av racet. Vi på Pirelli känner banan väl eftersom det var här vi testade innan comebacken till F1, det var också här som teamen första gången fick prova våra däck, i slutet av 2010. Yas Marina, själva anläggningen, är en av de modernaste och en av de mest spektakulära under året, dessutom med flera tekniska utmaningar för däcken. Däckslitage och förlust av prestanda är inte en speciellt svår faktor här, förra året när vi också hade med oss medium och mjuka däck körde de flesta med enstoppstrategier. Eftersom våra däck generellt är mjukare i år räknar vi med två depåstopp, men det är möjligt att några team satsar på bara ett. Vi får vänta tills  fredagsträningarna innan vi har en klar bild över vilka tidsdifferenser som gäller mellan de två gummiblandningarna. Vi förväntar oss dock att farten hos de snabbare teamen gör att det blir ganska tätt och att strategierna kan bli det som gör skillnaden. Greppet i banan förbättras snabbt under helgen och det är inte säkert att förhållandena under friträningarna på fredag och lördag är representativa för racet. Jobbet teamen lägger ner innan kvalet kommer dock vara avgörande för hur deras förståelse av däckens funktion, vilka racestrategier som är möjliga och hur dessa skall ge bästa utdelning på söndag.”

Jean Alesi: ”Abu Dhabi är en bana jag aldrig tävlat på själv, så det är svårt att kommentera utifrån ett förarperspektiv. Den är dock spektakulär att titta på och det är fantastiskt att se hur mycket infrastruktur som byggts upp för en Formel 1-anläggning. Enda negativa synpunkten jag hade i början var att det verkade svårt att köra om, men detta har blivit bättre under åren. Det är också intressant att se nuförtiden hur förarna använder sig av olika strategier för att tjäna placeringar på banan. Jag är säker på att depåstoppen kommer bli viktiga även denna helg här i Abu Dhabi, banan är inte speciellt hård mot däcken men förhållandena är ju lite annorlunda eftersom racet börjar sent på eftermiddagen, det är svårt att förutse vad som kan hända. Jag har en del erfarenhet av att tävla i skymning och mörker från Le Mans, och det är verkligen inte lätt. Förmodligen är det enklare i en F1-bil eftersom man inte har strålkastare, dessa gör det svårt att bedöma perspektivet, speciellt när man blir omkörd. Det är bättre med belysta banor, som i Singapore och Abu Dhabi.”

Banan ur däcksynpunkt

Liksom Suzuka består första sektionen av flera svepande kurvor i följd, detta ger höga sidokrafter på uppemot 4G. Däcken måste sedan leverera full prestanda nedför en lång raksträcka där man håller fullt i ca 15 sekunder. Bilens downforce producerar här ett tryck på däcken motsvarande ca 800 kg på alla fyra hjulen.

Grepp vid acceleration är en viktig faktor på Yas Marina eftersom det inte finns så många snabba kurvor. För att få maximal traction brukar ingenjörerna använda en setup med en ganska mjuk bakända. Det här kan dock leda till ökat slitage på bakdäcken men är setupen å andra sidan för hård bak, finns risk för ökat hjulspinn, som också dödar däcken.

Yas Marina Circuit ligger på havsnivå och det högre lufttrycket ger mer motoreffekt, också något som påverkar slitaget på bakdäcken. Bilarna brukar ställas in för medium downforce, inställningarna handlar till stor del om en teknisk kompromiss.

Asfalten består av importerat grus från England och är generellt ganska slät. Allteftersom gummi läggs ner i banan under helgens gång ökar greppet rejält. Det är också vanligt att banan i början av helgen har ett tunt lager av sand, som sedan försvinner.

Ettan och tvåan i förra årets race, Kimi Raikkonen och Fernando Alonso, använde enstoppstrategier där man startade på mjuka däck och gick i mål på medium. Sebastian Vettel, som startade från depån efter att ha fått sin kvaltid struken, slutade trea efter en tvåstoppare, han startade på medium och gjorde två stints på den mjuka gummiblandningen.

Mer information finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Mario Isola berättar om Abu Dhabis GP och hur banan med sina temperaturskillnader påverkar däcken.

• sebastian vettel