​Mjuka och mediumdäck till årets första Grand Prix

Australiens Grand Prix körs som vanligt på Albert Park, en delvis permanent tävlingsbana i Melbourne. Pirellis däckval för årets första GP är gummiblandningarna mjuk och medium. Banan är relativt hal med lågt grepp och bilarna körs med hög downforce, dessutom finns flera sektioner där förarna bromsar hårt, allt detta gör att däcken utsätts för starka påfrestningar.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vår femte säsong i Formel 1 startar nu med Australiens GP. Ett av årets mest spännande race eftersom det är premiärtävlingen på en bana som alltid är väldigt utmanande, oförutsägbar och dessutom mycket populär. Precis som förra året har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk, de täcker in alla tänkbara förhållanden som kan uppstå i Melbourne. Årets bakdäck har en ny struktur som ökar greppet och hjälper förarna att gå på gas tidigare, en av de faktorer som kommer leda till snabbare varvtider i år. Som vanligt så här i början av säsongen finns stora frågetecken kring vilka team och bilar som är bättre än andra, allt vi vet är att det kommer gå snabbare allteftersom säsongen pågår. Detta kommer oundvikligen påverka hur däcken och bilarna fungerar tillsammans. Däckens uppträdande var som vi förväntade oss under försäsongstesterna, men man kan förstås inte jämföra tester med tävlingarna, då förarna kör på gränsen. Därför ser alla väldigt mycket fram mot helgens GP i Melbourne.”

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.

Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna. Det ökade greppet i årets P Zero-däck är ett stort steg framåt på detta område.

Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.

En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet. Av de startande förarna är Jenson Button den mest framgångsrika i Australien med tre segrar och McLaren är det team som vunnit flest race, nämligen 11 stycken.

Förra årets strategi och hur racet vanns

Nico Rosberg tog hem segern för Mercedes från en tredje startruta efter ett kval som mestadels kördes i regn. Rosberg använde en strategi med sekvensen mjuk-mjuk-medium, samma som de följande åtta som körde i mål efter honom. Efter en tidig period med säkerhetsbil gjorde Rosberg sitt första stopp på 12:e varvet och det andra på varv 38. Tävlingen körs över 58 varv.

Förväntad tidsskillnad mellan de två gummiblandningarna är 1,2-1,5 sekunder/varv.

Däckvalet för de första fyra tävlingarna i årets F1-VM

P Zero Röd P Zero Gul P Zero Vit P Zero Orange
Australien Mjuk Medium
Malaysia Medium Hård
Kina Mjuk Medium
Bahrain Mjuk Medium

• premiär
  • melbourne

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan treårsperioden 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.