Mjuka och supermjuka däck till finalen i F1-VM

Årets sista Grand Prix, där dubbla poäng delas ut, körs i Abu Dhabi och Pirelli har valt det mjuka och det supermjuka däcket till helgens tävling, en kombination som är ett steg mjukare än förra årets gummiblandningar medium och mjuk. Yas Marina är en bana som det italienska däckföretaget känner väl efter att ha använt banan för tester inför comebacken i F1 2011. Abu Dhabi är också den plats där de officiella F1-testerna körs, så även i år då ett tvådagarstest avslutar säsongen direkt efter finaltävlingen.

Asfalten är relativt slät och banan har ett antal 90-graderskurvor. Liksom racet tidigare under säsongen i Bahrain går starten sent på eftermiddagen och avslutas på kvällen. Detta innebär att banan kyls av allteftersom racet pågår, något som påverkar strategierna.

I årets finaltävling gäller dubbla poäng och mycket står på spel för teamen, strategivalen är något man kommer koncentrera sig extra mycket på för att kunna säkra en poängplacering. Vädret kommer vara varmt och torrt, därför valet av mjuka och supermjuka däck som är de snabbaste däcken i Pirellis sortiment.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett nöje att återkomma till Abu Dhabi och dessutom är årets tävling viktigare än vanligt eftersom förarmästerskapet skall avgöras och dubbla poäng står på spel. Strategierna påverkas normalt i hög grad av den omvända grepputvecklingen i banan tack vare att temperaturerna faller efter att starten gått sent på eftermiddagen. Detta var också fallet i Bahrain tidigare i år, en av årets mest spännande och mest oförutsägbara tävlingar. Därför kommer friträningarna vara mycket viktiga, teamen kommer försöka samla så mycket information som möjligt för att förstå hur bilarna förväntas uppträda på de båda gummiblandningarna, inte bara med olika mängd bränsle utan också med fallande bantemperaturer. Eftersom tävlingen ger extra många poäng finns stora möjligheter att en del team chansar på okonventionella strategier.”

Jean Alesi: ”Jag har aldrig kört en F1-bil i Abu Dhabi men jag gillar banan, mycket på grund av den höga säkerheten och den långa rakan som ger omkörningsmöjligheter, speciellt med DRS. Eftersom racet startar kl 17 kommer både ban- och lufttemperaturerna gradvis falla och förmågan att anpassa sig till förutsättningarna kommer bli avgörande. Temperaturförändringarna påverkar även däcktrycket. Dessutom måste det sägas att den största stressen för förarna i år kommer vara att racet ger dubbla poäng. Ledaren i mästerskapet, som nu har ett relativt stort poängförsprång, kan förlora VM-titeln bara genom ett enkelt misstag.”

Banan ur däcksynpunkt

Det supermjuka däcket fungerar som bäst i lägre temperatur och kan ge optimalt grepp även vid lägre temperaturer medan det mjuka kräver högre arbetstemperatur. I helgen gäller de två mjukaste gummiblandningarna på en bana med slät asfalt, något som innebär att uppvärmningen av däcken inte kommer bli ett problem.

Vi kan förvänta oss en viss greppförlust i däcken på grund av hög värme i konstruktionen som kan påverka strategierna och setupen på bilarna. Den första och den tredje friträningen körs under förhållanden som inte är representativa i kval och race på grund av de högre temperaturer som råder på dagen.

Första delen av banan är en obruten serie kurvor som ger hög värme i däcken. Gummiblandningen får sedan chansen att svalna på den långa rakan då bilarna körs på fullgas under 15 sekunder med motsvarande 800 kg marktryck från aerodynamiken.

För att få maximalt grepp vid acceleration ställs bilarna in med en ganska mjuk bakvagn i Abu Dhabi, detta kan dock ge ökat däckslitage. Om setupen är för hård i bak kan motsatta problem uppstå: för mycket hjulspinn som också gör att däcken tar slut.

Förra årets vinnarstrategi var en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på det mjuka däcket, gjorde ett depåstopp för medium på 14:e varvet och bytte till ännu ett set medium på varv 37 utan att förlora ledningen.

Titta in på P Zero Magazine. Pirellis webbmagasin P Zero Magazine innehåller mer fakta om Abu Dhabis Grand Prix plus artiklar, historia och bakgrundsfakta. Det officiella e-magasinet från Pirelli  lanserades tidigare i år och innehåller filmer samt annat interaktivt innehåll som kontinuerligt uppdateras under Grand Prix-helgen.

Mer information om Yas Marina finns på en ny animerad video som producerats av Pirelli. Den är som vanligt fri för användning i media och finns på denna länk.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• Motorsport

• abu dhabi
  • sebastian vettel

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.