Pirelli återvänder hem till Italiens Grand Prix med hårda- och mediumdäck

Till Pirellis hemmatävling på Monza har det italienska däckföretaget valt gummiblandningarna hård och medium av enhetsdäcket Pirelli P Zero, samma kombination som användes i Belgiens GP på Spa-Francorchamps för två veckor sedan. Skillnaden är att Spa ger höga påfrestningar i sidled medan Monza sliter hårt längs med däckens riktning och banan kräver högt mekaniskt grepp. Bilarnas inställning blir en kompromiss för att fungera bra både i de snabba och de långsamma partierna av banan. Däcken blir en viktig faktor här och ger teamen möjlighet att välja olika strategier.

Monzabanan har en historia ända sedan 1922 och var också platsen där Pirellis tog sitt första GP-mästerskap när italienaren Gastone Brilli Peri i en Alfa Romeo körde hem titeln 1925. Många ombyggnader senare är den moderna anläggningen idag väldigt annorlunda jämfört med originalet. De gamla bankade kurvorna finns dock kvar i slutet av startrakan och inne i parken som omger banan, ett monument som ger Pirellis hemmabana en unik karaktär.

Paul Hembery: ”Monza är vårt hemma-Grand Prix, bara runt 1,5 timmes resa från huvudkontoret i Milano. Det är lätt att förstå varför platsen kallas ”fartens tempel”, det är den snabbaste banan vi besöker under året och de långa rakorna och snabba kurvorna skickar mängder av energi genom däcken. Detta innebär att överhettning och blåsbildning i slitbanan kan uppstå om man inte tar hand om däcken ordentligt. Rätt hantering av däcken kan påverka racets utgång och hur man lägger upp strategierna, detta är något teamen får jobba med under fredagsträningarna. Inte bara prestandan testas här utan också hållbarheten eftersom man på många ställen går över kurvornas kantmarkeringar - curbsen - i mycket hög fart. Tävlingen på Monza är en av de populäraste under året och drar stora mängder publik och tifosi, vi ser mycket fram mot detta race.”

Jean Alesi: ”Jag älskar Monza och har haft så många fantastiska upplevelser här. Jag har stått i pole position två gånger och det känns som jag tillbringat hälften av mitt liv på banan i ledningen och sedan blivit tvungen att bryta med mekaniska problem. Tävlingen är hård mot däcken och varvet är det snabbaste under hela säsongen, alltså måste vi köra med de hårdaste gummiblandningarna som finns tillgängliga. Bilarna kör med låg downforce och sladdar en hel del i kurvorna, kan man minska detta får man bättre livslängd ur däcken. Rätt lufttryck är också mycket viktigt, det får inte bli för lågt. Speciellt är detta viktigt eftersom man kör fort och hårt över curbsen, körstilen idag innebär att man mer eller mindre kör en rak linje genom chikanerna jämfört med förr i tiden. Monza handlar annars mest om alla entusiastiska tifosi och det stöd jag fick här när jag körde Ferrari var helt fantastiskt, du kunde nästa ta på stämningen. Atmosfären på Monza är otroligt speciell.”

Banan ur däcksynpunkt

-  75% av varvet körs på full gas men banan har också flera tuffa inbromsningszoner, allt ställer höga krav på däcken. I ingången till den första chikanen bromsar bilarna från 340 till 80 km/h på bara 150 meter.

- Förutom fullgasrakor innehåller varvet några riktigt snabba kurvor där förarna och däcken utsätts för höga sidokrafter, i avslutningskurvan Parabolica mäts hela 3,7 g.

- De tre områden där däcken får jobba hårdast är: första chikanen där man bromsar hårt, Variante Ascari med sina snabba sidoförflyttningar och den berömda Parabolica, en lång och öppen kurva som ger höga påfrestningar i sidled.

- Toppfarten på den långa rakan ligger runt 340 km/h beroende på bilarnas set-up. Här når däcken temperaturer uppåt 130 grader, den högsta noteringen under hela året.

- Topp två förra året - Hamilton och Perez - körde med enstoppstrategier och Perez nådde andraplatsen efter ha startat från 13:e ruta på griden. Hamilton startade på medium och bytte till hårda däck, Perez gjorde tvärtom. Högst upp av tvåstopparna kom Michael Schumacher, som körde in på en 6:e plats med sin Mercedes.

- Teamen kör med speciella aerodynamiska paket på Monza, ofta med den lägsta downforcen på hela året, detta kräver högt mekaniskt grepp.

Mer information om Monza och banans krav på däcken, samt mer information kring effekten av olika cambervinklar och däcktryck finns i denna 3D-video där Pirellis Mario Isola berättar. Videon är fri för användning i media.

• italiens grand prix
  • monza