Pirelli avslutar sin framgångsrika Formel 1-säsong 2011 med att presentera två nya däck

När de fria träningarna inför årets sista Formel 1-race - Brasiliens Grand Prix - kördes på Interlagosbanan i Sao Paolo under fredagen testades två nya gummiblandningar som en förberedelse för säsongen 2012. Teamen fick två extra set av Pirellis nya hårda däck, som är aningen fastare än den nuvarande mediumblandningen. I racet på söndag gäller det vita mediumdäcket och en ny variant av det gula, mjuka däcket som provades ut under förra veckans test med unga förare i Abu Dhabi samt i friträningen till Tysklands GP.

Under den första träningen på fredagsmorgonen, då ingen använde den mjuka blandningen, var Red Bulls Mark Webber snabbast på de vitmarkerade mediumdäcken med en tid på 1,13,811. Eftermiddagens träning användes främst av teamen till längre stinter på de båda gummiblandningar som skall användas i racet. Vädret var varmt och torrt, 26 grader i luften och 41 i banan, kallare väder väntas dock till tävlingsdagen. På slutet av träningspasset kördes i huvudsak den mjuka blandningen och McLarens Lewis Hamilton var snabbast med tiden 1,13,392.

Pirellis mjuka PZero-däck förväntas klara upp till 25 varv under tävlingen och mediumdäcket ca 35. Detta innebär att vi kommer få se två- eller trestoppsstrategier i tävlingen. Med en väntad varvtidsdifferens på ca 0,8 sekunder har teamen en mängd olika strategier att välja mellan, det finns dock chans till extra dramatik eftersom regn väntas dels till lördagens kval och även till racet på söndag.

Pirellis Paul Hembery om Brasiliens GP: "Denna weekend är vår sista chans att testa de nya gummiblandningarna innan nästa officiella test i februari, så vi gör det mesta av den. Vi har planerat omfattande förändringar till nästa år och målet att minska varvtidsskillnaderna till under en sekund mellan de blandningar som används i recen är vi ju på god väg att nå, men det kommer förstås mer. De närmaste dagarna skall vi analysera data inför säsongen 2012 men innan dess har vi årets sista Grand Prix att se fram mot. Vi får också se vårt nya, mjuka däck i aktion på den krävande Interlagosbanan, som är extra hård mot bakdäcken. Vädret är också en intressant faktor, Brasiliens GP brukar bjuda på stor dramatik och ett spännande race vore förstås en bra avslutning på säsongen."

Mer info inför Brasisliens GP i bifogade PDF.

• brasiliens gp 2011

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, Volvo, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.