Pirelli passerar 500 homologerade säkerhetsdäck

Pirelli har under lång tid stärkt sin position som ledande leverantör av homologerade däck (det vill säga däck som har skräddarsytts för att passa en viss bilmodell) till exklusiva bilmärken som BMW, Cadillac, Dodge, Jeep, Mercedes, Mini och Rolls-Royce.

Av Pirellis sammanlagt mer än 2800 homologerade däck är nu över 500 punkteringsfria, så kallade säkerhetsdäck. Pirellis teknik i säkerhetsdäcken (”Run Flat”-teknik) bygger på ett speciellt stöd inuti däckväggarna som vid en punktering står emot både vertikala och horisontala krafter. På så sätt kan föraren köra vidare i 80 km vid en maxhastighet om 80 km/h, vilket gör det möjligt att söka sig till närmaste däckverkstad för ett däckbyte.

De homologerade däcken är en del av Pirellis så kallade ”Perfect Fit”-strategi och syftar till att ta fram det bästa tänkbara däcket för en viss bilmodell. Utvecklingsprocessen av ett homologerat säkerhetsdäck tar vanligtvis två till tre år och sker i nära samarbete mellan Pirellis och biltillverkarnas ingenjörer.

Av Pirellis 516 homologerade säkerhetsdäck är 326 sommardäck, 100 vinterdäck och 90 året runt-däck (”all season”). Run Flat-tekniken finns tillgänglig för Pirellis däck P Zero, Cinturato, Scorpion, Scorpion Winter, Winter Sottozero 3 och Winter Sottozero Serie II.

• Biltrafik