Pirelli slår rekord på originaldäck till premiumbilar

Pirelli ställer ut på bilsalongen i Genève som den obestridde ledaren när det gäller nya homologeringar av originaldäck till bilmarknadens premiumsegment.

Under 2014 fick Pirelli 266 nya homologeringar, varav 213 kom i sektorn för premium- och prestigebilar. Det är en ökning med 6% jämfört med förra året. Av dessa var 118 märkta däck - med en särskild märkning på däcksidan som anger att de har skräddarsytts för en viss fordonstillverkare.

Med tillökningen av de nya märkesdäcken har Pirelli nu satt rekord för homologeringar med 1 846 totalt över hela världen.

Bevisen för den ökningen kan hittas i montrarna överallt på den 85: e bilsalongen i Genève i år, där de mest kraftfulla superbilarna såsom Lamborghini Aventador Super Veloce till den senaste generationens SUVar bär Pirelli-däck.

Men Pirelli handlar inte bara om ren prestanda. Många av bilarna på bilsalongen i Genève använder det italienska företagets Seal Inside-teknik, som gör att bilisten kan fortsätta att köra, även om han råkar ut för punktering.

Prestigefyllda SUVar kör på P Zero eller Scorpion

Höjdpunkterna på årets Genève-salong är några av världens senaste stadsjeepar, från Audi Q7 – som gör sin Europadebut – till den ansiktslyfta Audi Q3, för att inte tala om nya och tekniskt avancerade Volvo XC90, liksom BMW X5M och X6M. För att få ner all kraft och ett effektivt grepp på vägen, har alla de här bilmodeller utrustats med Pirelli Scorpion (antingen Scorpion Verde eller All Season-modeller) eller P Zero däck.

Pirelli har utvecklat specifika däck, speciellt homologerade för var och en av dessa stadsjeepar, för att garantera ett utmärkt grepp och bromsförmåga i väta, i kombination med den höga däckstabilitet som krävs för att få ut det mesta av bilar som väger så mycket.

P ZERO för den senaste generationens superbilar

Efter fjolårets presentation i december av Lamborghini Aventador LP 700-4 Pirelli Edition, kommer ännu ett kapitel att visas i Genève av det numera legendariska samarbetet mellan Lamborghini och Pirelli. Den nya Lamborghini Aventador Super Veloce ska uteslutande levereras med P Zero däck. Den senaste superbilen från Sant'Agata, som gör sin världsdebut i Genève, förlitar sig på gummit i P Zero Corsa för att hålla sin extrema kraft på vägen.

Pirellis SEAL INSIDE-teknik visas i Genève

Som en av många lösningar som definierar Pirellis filosofi "Extended Mobility", visar Pirelli också sin Seal Inside-teknik. Förutom att den finns som originalutrustning på Pirellis däck till många nya Volkswagen (från nya Touran, som gör sin debut i Genève, till Passat som visades i Paris förra året) har den nya tekniken ökat premiumstatusen på Pirellis senaste produkt: Cinturato All Season, ett däck för alla årstider, som lanserades på den europeiska marknaden i januari.

Seal Inside är ny teknik som gör att bilister kan fortsätta sin resa, utan att tappa däcktryck, även om man får punktering på upp till 4 mm. Om detta händer, utlöses ett tätningsmedel på insidan av däcket som stelnar runt det främmande föremål som orsakat punkteringen och förhindrar att luft sipprar ut. När väl objektet har plockats ut, expanderar tätningsmedlet och fyller hålet. Den här tekniken visar på ytterligare en av Pirellis innovativa säkerhetsfunktioner.

Foton från evenemanget kommer att finnas på följande länk:
Användare: motorshow15
Lösenord: Pirelli2015

För mer information, kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20

• originaldäck