Näringslivschef Nicklas Larsson leder arbetet med att stötta Piteås företag. Foto: Maria Fäldt

Företagsakuten ger stöd åt Piteås företagare under coronakrisen

Coronaviruset framfart utmanar både samhället i stort och näringslivet – globalt, nationellt och lokalt. För det lokala näringslivet är den mest akuta krisen kopplad till handel, besöksnäring och kultur. Företagsakuten är ett sätt för Piteå kommun att stärka stödet till det lokala näringslivet med syfte att lindra de negativa effekterna av corona/covid-19.

Företagsakuten är en utveckling av näringslivsavdelningens uppdrag att stödja Piteås företag och lotsa dem vidare i sina företagsärenden, främst till kommunala verksamhet men också till andra myndigheter och aktörer. Nu växlar vi upp detta stöd till en företagsakut med anledning av coronapandemin.

Företagsakuten är en ingång för samtliga företagsärenden. Ambitionen är att utgå från varje enskilt företags situation och erbjuda bästa möjliga hjälp och stöd. Företagens behov och utmaningar varierar stort vilket kräver en stor flexibilitet.

Rådgivning av experter
Företagsakuten har ett brett kontaktnät och nu knyter de till sig ytterligare kontakter med olika experter för att ge företagen hjälp att hitta en långsiktig lösning. Även Framtidsbanken ser värdet i detta arbete och har gått in med 200 000 kronor för att förstärka företagens möjligheter att få bästa möjliga hjälp.

- Inledningsvis kan det handla om att få en överblick och hantera den osäkerhet som råder, men många kan på sikt behöva gå in i skarpa vägval om sitt företag. Då är möjligheten till expertsamtal och hjälp att sondera bland alternativ och dess konsekvenser mycket bra. Vi kommer att följa företagens behov och skapa så träffsäkra åtgärder och tjänster som vi bara kan utifrån det, säger näringslivschef Nicklas Larsson.

På Piteå kommuns webbplats finns samlad information om stödet till näringslivet i den rådande situationen, med syftet att underlätta för Piteås företagare. Där finns information om Företagsakuten, om lokala, regionala och nationella beslut och åtgärder samt användbara länkar.

Arbetet med Företagsakuten kommer löpande att utvärderas och utvecklas för att göra största möjliga nytta för företagarna under den kris som coronapandemin orsakat.

- Vi har fullt fokus och jobbar hårt för att stödja Piteå företag. Så har du eller någon du känner behov av att prata om sitt företagande, tveka inte, kontakta oss! Vi välkomnar också företagens insikter, synpunkter och förslag, det är tillsammans med företagen som innehållet skapas, avslutar näringslivschefen.

Fakta Företagsakuten
Öppettider 8-17 måndag till fredag