Grattis ETC som fyller 25 år!

Grattis ETC som fyller 25 år!

Den 8 maj 1989 tog Piteå Kommunfullmäktige ett beslut om att stifta Energitekniskt Centrum (ETC) i Piteå som ett led i att stärka sin position regionallt kring utveckling inom energiteknikområdet. Ett beslut som 25 år senare har resulterat i ett nationellt ledande institut inom forskning och utveckling av bioenergitillämpningar. Vi kan vara stolta över den samlade kompetensen och unika infrastrukturen för FoU inom vårt fokusområde (termokemisk omvandling av biomassa) som resulterat och som idag är unik i Sverige. Med utmaningarna framför oss, såväl regionalt och nationellt för skogsindustrin som globalt kring energi- och klimatfrågorna, har ETC ambitionen att verkligen kunna bidra och göra skillnad i arbetet för morgondagens biobaserade energilösningar.

För att uppmärksamma ETC:s 25-årsjubileum för vårt nätverk av kunder, samarbetspartners mfl. samt för allmänheten, kommer en jubileumsdag att anordnas i slutet av augusti. Under denna dag kommer det bl.a. att hållas öppet hus och demonstrationer av ETC:s pågående verksamhet vid industrigatan 1. Håll utkik efter annonsering och inbjudan till denna intressanta dag!

Läs mer på www.etcpitea.se

Piteå Science Park är en norrländsk utvecklingsnod och innovationsarena inom kreativa näringar och cleantech. Vår ambition är att vara en respekterad och uppskattad partner som fungerar som en drivande motor för innovationer och företagande.

Vi erbjuder mötesplatser, nätverk och en kreativ miljö där aktörerna aktivt och gemensamt lär av varandras erfarenheter, utbyter kunskap, genererar nya affärer och går samman för att utveckla nya produkter, tjänster eller företag.

Genom att föra samman kreatörer och ingenjörer i ett innovativt klimat skapas förutsättningar för nya gränsöverskridande samarbeten där idéer kan utvecklas och växa. Här samspelar framtidsfrågor som hållbar samhällsutveckling och attraktiva livsmiljöer naturligt med expertområden som cleantech, upplevelseindustri och ny teknik.