Oväntade kompetenser ger oväntade lösningar. De flesta företag har inte all kompetens inom bolaget, för att lyckas i sitt innovationsarbete krävs ofta att man samarbetar med andra. Foto: Anna Marklund

Öppen innovation ska ge oväntade lösningar

Projektet Intersective Innovation är tillbaka för att fortsätta lyfta de små och medelstora företagen i övre Norrland genom innovation. Nu söker de företag som vill utmana sina gamla tankemönster och med hjälp av andra ta sig an sina idéer och utmaningar.

Omkring 70–80 procent av världens börsnoterade bolag använder sig av öppen innovation och systematiskt innovationsarbete för att ta sig an utmaningar och lyckas med tillväxt. Som litet eller medelstort företag är det inte lika enkelt. Att på egen hand jobba med innovation kräver resurser, inte minst i form av processledning och systemtänk.

Just dessa insikter ligger till grund för Intersective Innovation som nu drar igång omgång två av projektet.

- Under första omgången av projektet såg vi det stora behovet av stöd och praktiska metoder. Ett av grundproblemen är att många företag bara gör punktinsatser kring innovation, säger Anna Marklund, projektledare för Intersective Innovation och fortsätter:

- Det är också svårt att bortse från pandemin och dess effekter. Den har inneburit stora utmaningar för många, samtidigt som den har stimulerat en enorm kreativitet och innovationsförmåga.

Öppen innovation, att hantera utmaningar och identifiera affärsmöjligheter tillsammans med andra, är en av de starkaste trenderna för att möta framtidens utmaningar. Här ska Intersective Innovation bidra genom olika aktiviteter som hackathons, co-creation workshops och seminarieserier där företagen får möjlighet att på ett aktivt sätt prova på olika delar av innovationsprocessen.

- De flesta företag har inte all kompetens inom bolaget. För att lyckas i sitt innovationsarbete krävs ofta att man samarbetar med andra. Här försöker vi bidra med att sammanföra företag med extern expertis i form av konsulter, forskare, industri eller startups, säger Emina Kovacevic, innovationsledare i projektet.

Under första omgången av Intersective Innovation deltog företaget Tell som ville ta nästa steg i den förändringsresa de då precis inlett.

- Det var en fantastisk gåva att odelat få flera företagsledares uppmärksamhet och kloka tankar in i sin egen verksamhet. I förtroendet oss emellan luftades både stora och små utmaningar och diskussionerna bekräftade starten på vår förändringsresa, gav tips inför framtiden och tydliggjorde vissa kvarstående behov hos oss, säger Ida Snäll, dåvarande vd på Tell.

Projektet söker nu små och medelstora företag i Norrbotten och Västerbotten som behöver stöd för att vidareutveckla en idé eller utmaning.

- Här finns en fantastisk möjlighet där vi erbjuder resurser som kan skräddarsys för dig och ditt företag. Vi hoppas att många hör av sig redan nu när vi är i början av projektet, säger Anna Marklund.

Anna Marklund, Piteå Science Park

Projektledare/innovationsledare Intersective Innovation

anna.marklund@piteasciencepark.se

070-660 78 07

Emina Kovacevic, Skellefteå Science City

Innovationsledare Intersective Innovation

emina@skelelfteasciencecity.se

070-274 55 43

Intersective Innovation drivs av Piteå Science Park och Skellefteå Science City, och möjliggörs genom finansiering av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Sparbanken Nord – Framtidsbanken.

Regioner