Desale Aregay tillsammans med sin handledare Marcus Nordefors.

Desale från Eritrea praktiserar på PiteEnergi

Sedan ett par månader praktiserar Desale Aregay, 32 år gammal från Eritrea, på PiteEnergi som dokumentationstekniker. Ur företagets perspektiv är det framför allt en ökad mångfald som lockar och för Desale är det till stor nytta att få samverka med kollegorna och upptäcka vad som skiljer sig från arbetet i hemlandet och vad som är ungefär detsamma.

Det var genom Sobonas (Kommunala företagens arbetsgivarorganisation) energiupprop som vi bestämde oss för att ta emot nyanlända personer på praktik. Det är viktigt ur ett kompetensförsörjningsperspektiv men också för att öka mångfalden och minska riskerna för diskriminering. Sedan ett par månader praktiserar Desale Aregay, 32 år gammal från Eritrea, på PiteEnergi som dokumentationstekniker.

- Jag har varit här i två och en halv månad nu och det absolut bästa är alla trevliga kollegor som jag lärt känna, säger Desale.

Sara Lundberg, personalutvecklare, ser många möjligheter med att ta emot nyanlända personer på praktik.

- Vi vill ta tillvara den kompetens som finns, det är något som är viktigt för hela branschen och framförallt gynnar det arbetsmiljön i stort då mångfalden ger oss fler perspektiv.

Marcus Nordefors, Desales handledare, instämmer.

- Det är jätteintressant att få lära känna Desale, lära mig av hans erfarenheter, få veta mer om Eritrea, ja – helt enkelt att få massa nya insikter.

Desale har med sig en treårig högskoleingenjörsutbildning inom elteknik samt en halvårs påbyggnad inom solceller från Eritrea. En hel del känns igen från hemlandet; samma typer av kablar och luftledningar bland annat. Han har stor vana av att ha jobbat med på ritningar i pappersformat och slås av hur digitalt arbetet är i Sverige där datorn är det mest framträdande arbetsverktyget även om papper och penna är till glädje även här.

Johan Nilsson

Presskontakt Chef Bredband 0911-648 00