Betala din pizza med BitCoins!

Pizza24.se kan nu som Sveriges första aktör erbjuda storskalig acceptans av BitCoins. På flera hundra restauranger runt om i landet kan du nu beställa pizza och betala med, just det... BitCoins! Pizza24.se som låter dig betala din pizza med BitCoins till aktuell handelskurs.

Den nya virtuella valutan BitCoin (BTC) handlas just nu med på alternativa börser. I skrivande stund till ett värde av 960 USD per 1 BTC. En pizza kostar med nuvarande kurs hos Pizza24.se ungefär 0,010417 BTC.

"Vi är ett innovativt ungt bolag med rötter i betalbranschen, så det känns som ett naturligt steg att acceptera och erkänna denna nya virtuella valuta.", säger John Cavebring, VD och grundare av Pizza24 Nordic AB.

Pizza24.se öppnade idag upp det nya betalsättet i sin svenska webbtjänst. Detta möjliggör betalning med BitCoin i flera hundra pizzerior runt om i Sverige och man räknar med att inom en vecka även kunna lansera BitCoin som betalmedel i Norge.

"Till skillnad från andra betalsätt som t.ex. kort eller faktura är BitCoins nästintill avgiftsfritt. Endast en avgift på 0.0001 BTC (c:a 60 öre) tas ut av BitCoin nätverket i transaktionsavgift. Detta gör BitCoin till ett attraktivt betalmedel för både köpare och handlare.", menar John Cavebring.

BitCoin skapas av datorer som genom hård- och mjukvara "gräver" fram BitCoins (Mining). Denna process består av extremt svårlösta uppgifter datorn ska utföra. När uppgiften är slutförd erhålls 1 BTC som nu kan användas fritt för handel med valutan. I praktiken kan vem som helst ladda ner ett "mining program" och börja "gräva" efter det virtuella guldet, även om det tar lite tid att få en BitCoin.

"Tack vara Pizza24.se kan i princip din dator själv "gräva" fram en gratis pizza till dig", avslutar John Cavebring.

För mer information, vänligen kontakta:

John Cavebring, VD, Pizza24.se

Telefon: 0702-70 90 44. E-post: john.cavebring@pizza24.com