Plan International skalar upp stödet till Filippinerna

Nyhet   •   Nov 28, 2013 14:27 CET

Hjälpen når fram till avlägsna områden, men mer omfattande insatser behövs

Barnrättsorganisationen Plan International höjer katastrofinsatserna efter tyfonen Haiyan och siktar på att samla in omkring 500 miljoner SEK för återuppbyggnaden av Filippinerna.

Redan samma helg som tyfonen inträffade startade Plan en internationell insamling med målet att få in 165 miljoner SEK för att möta de akuta behoven under det första halvåret efter katastrofen. Gensvaret har varit enormt och man är på god väg att uppfylla målet. Men på grund av den omfattande förödelsen skalar organisationen nu upp insatserna till att pågå under en 5-årsperiod.

- Det finns fortfarande ett akut behov av förnödenheter som mat, vatten och tak över huvudet. Utöver det behöver vi också stödja folket i Filippinerna så att de på ett mer långsiktigt sätt kan bygga upp sina liv igen. Framför allt måste vi se till att skydda de barn som drabbats, säger Nigel Chapman, CEO för Plan International och på plats i Filippinerna för att bidra till hjälpinsatserna.

Plan arbetar sedan lång tid i flera av de värst drabbade områdena och förser tusentals nödställda med dricksvatten, hygienartiklar och tält. Målet är att hjälpinsatserna ska nå 250,000 människor, varav 105 000 barn. Plan arbetar även med myndigheter för att säkerställa uppbyggandet av hem och skolor.

Plan har arbetat i Filippinerna sedan 1961. Vi finns i 420 samhällen och arbetar i utvecklingsprojekt tillsammans med över 80 000 familjer.

Så kan du stödja Plans katastrofinsatser efter tyfonen Haiyan:
• SMS:a KATASTROF 100 till 72910 så stödjer du med 100 kronor.
• Sätt in ett bidrag på PG 90 07 31-1eller BG 900-7311. Märk inbetalningen KATASTROF.
• Köp en gåva till stöd för tyfonens offer på plansverige.org/shop
• Bli Katastroffadder på plansverige.org.

Kommentarer (0)