Två av tre svenskar ovetande om skatteavdrag för välgörenhet

Den första januari i år infördes en skattereduktion med 25 procent på gåvor till utvalda biståndsorganisationer, men få svenskar känner till reformen. Samtidigt anger en femtedel av svenskarna att de skulle öka sitt givande till välgörenhet om det innebar skattefördelar. Det visar en ny undersökning som Plan Sverige har gjort.

Analysföretaget Blue Carrot har på uppdrag av Plan Sverige genomfört en undersökning bland 2 000 respondenter för att undersöka svenskarnas kännedom om den nya skattereduktionen för välgörenhet.

Undersökningen visar att endast en tredjedel (30 %) av svenskarna är medvetna om att gåvor till välgörenhet är avdragsgilla och bara en av åtta (13 %) är medvetna om att 25 procent av beloppet är avdragsgillt. Samtidigt anger 20 procent av befolkningen att de skulle öka sitt givande om det innebar skattefördelar. Bland män anger 25 procent att de skulle öka sitt givande medan motsvarande andel bland kvinnor är 14 procent.

Plan Sverige var bland de första organisationerna som godkändes för skatteavdraget. I våras genomförde organisationen en större informationskampanj mot sina berörda givare vilket resulterade i att närmare 25 procent valde att öka sitt regelbundna givande. Detta innebär minst 10 miljoner kronor i extra gåvor för organisationen på årsbasis.

– För Plan har skattereduktionen varit ett framgångsrikt initiativ som gjort det möjligt för oss att utöka finansieringen av verksamheten i programländerna. Självklart är detta oerhört positivt för vårt arbete med barns rättigheter. Vi välkomnar fler reformer i denna riktning och hoppas att även företag tillåts göra avdrag på gåvor till välgörenhet inom en snar framtid, säger Anna Hägg-Sjöquist, generalsekreterare på Plan Sverige.

Fakta om svensk insamling:

• Under 2011 skänkte svenskarna totalt 5,2 miljarder kronor vilket kan jämföras med 4, 9 miljarder kronor (2010) och 4,7 miljarder kronor (2009) (källa: Svensk Insamlingskontroll)
  • Under 2012 angav 69 procent av befolkningen att de skänkt pengar till ideella hjälporganisationer de senaste 6 månaderna, jämfört med 59 procent under 2011
  • Kvinnor skänker mer till välgörenhet än män. 73 procent av kvinnor anger att de skänkt pengar till välgörenhet de senaste 6 månaderna jämfört med 63 procent bland männen
  • Svenska folket ger helst pengar till organisationer som arbetar med att hjälpa barn

Källa: Swedbank, FRII

Fakta skattereduktionen
Skattereduktionen gäller privatpersoner som fyllt 18 år och är skatteskyldiga i Sverige. Avdraget gäller gåvor mellan 2 000 och 6 000 kronor per år till en organisation godkänd av Skatteverket. Pengarna kan skänkas vid ett tillfälle eller flera, så länge man skänker minst 200 kronor per gång. I praktiken innebär skatteavdraget att en person som under 2011 skänkte 1 500 kronor till välgörenhet numera kan öka sitt givande till 2 000 kronor, utan att det kostar något extra. Skattereduktionen räknas av från kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift. Pengarna betalas ut av Skatteverket följande år.

För bilder, intervjuer eller mer information vänligen kontakta:
Ulrika Belin, presskontakt Plan Sverige, tel: 072-176 85 56, epost: ulrika.belin@plansverige.org

Om undersökningen
Analysföretaget Blue Carrot har genomfört undersökningen på uppdrag av Plan Sverige. Undersökningen genomfördes online via en webbenkät under september månad 2012 och är riksrepresentativ gällande geografi, ålder och kön. Totalt deltog 2 000 personer mellan 18-74 år.

Om Plan
Plan arbetar tillsammans med barn på lokal nivå i 50 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Vårt arbete bidrar till att 56 miljoner barn och deras familjer får möjlighet att själva förbättra sin livssituation. Plan är en av världens största barnrättsorganisationer. Vi är politiskt och religiöst oberoende och arbetar enligt FN:s barnkonvention. Läs mer på plansverige.org

• Bistånd

• avdragsregler