Planeta välkomnar världen och delar ut pris

I år invigs Planeta Festival, onsdag 2 november, i Angered. Planeta Pris delas ut till någon som har inspirerat till ett flerkulturellt samhälle, medan World Music Culture Club förbereder sig på scenen, för att jamma med nyanlända musiker.

Årets Planeta Festival är den 13:onde i ordningen och invigs på den nyöppnade restaurangen Kultur på burk, på Blå Stället i Angered. Det blir invigningstal och prisceremoni. Förra året pristagare Zana Muhammad kommer räcka över priset till Årets Inspiratör

– Pristagaren nomineras av publiken. Vem det blir kungörs en vecka innan invigningen, säger Vanessa Labañino som är festivalens koordinator.

Medan invigningen och prisceremonien pågår förbereder sig World Music Culture Club. Klubben och bandet, med stort hjärta och världens musik inom sig, spelar tillsammans med den romske sångaren Nuri Selim samt Hendrick Monyeki (Sydafrika) och Tomeletso Sereetsi (Botswana). Nyanlända musiker är också inbjudna att spela och jamma.

Flera scener är igång på invigningsdagen. På Stora Teatern ska sångensembeln Amanda upprepa förra årets publiksuccé, denna gång i ett spännande musikaliskt möte med Sanba Zao, slagverkare och sångare från Haiti, och på Kulturhuset Oceanen blir det ökenblues med Les Filles de Illighadad (Niger).

Festivalen sprakar loss i dagarna sex. På torsdagen får Musikens Hus fint besök av Cheik Lô och hans band från Senegal. Cheik Lô är en av de stora mästarna från Västafrika. På hans senaste album medverkar Flavia Coehlo, som var ett av affischnamnen på Planeta Festival förra året. Festivalen gästas också av flera lokalt globala artister.

Årets program har sextiotalet programpunkter; konserter, aktiviteter för barn och workshops. Förutom programpunkterna i Angered är årets festival på spelplatser i Göteborg, Uddevalla, Vitlycke, Landvetter och Trollhättan. I nätverket finns både små och stora kulturarrangörer som spänner över ett vitt fält på många sätt - här kan man tala om mångfald musikaliskt, kulturellt och geografiskt. I nätverket ingår också, förutom de redan nämnda, Göteborgs Symfoniker AB, Göteborgs Stadsbibliotek, kyrkor, studieförbund, ideella föreningar och regionala organisationer som Kultur i Väst. Några av de nya i nätverket i år är Klubb Ankaret, Klubb Impuls och studieförbundet Ibn Rushd.

Vanessa Labañino, som koordinerar, tycker det är kreativt och inspirerande att vara en del av ett så stort nätverk, som tillsammans jobbar för ett gemensamt mål varje år:

– Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att ta del av årets festival. Tillsammans lyser vi upp i höstmörkret.

Mer om Planeta Pris: http://planeta.se/nominera-till-planeta-pris-2016/

Hela programmet finns på planeta.se

Med dans och musik från hela världen 2-6 november.

Planeta Festival arrangeras med stöd från Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Kultur i Väst.

Presskontakt:
Jörgen Wade
jorgen@possibilitas.se

• planeta barn
  • workshop
  • dans
  • folkmusik
  • planeta pris
  • planeta festival
  • blå stället
  • musikens hus
  • stora teatern
  • kultur i väst
  • musik
  • planeta
  • göteborgs konserthus
  • festival

• Västra Götaland

Planeta är ett nätverk av arrangörer som tillsammans vill lyfta fram musik och dans från världens alla hörn. Varje höst sedan 2003 anordnar nätverket en festival i Västsverige med globala förtecken.