Alexei Grinevski - Tillsammans är vi starka

När man säger ordet webb-tv, så tror jag att de allra flesta man spontant tänker på de stora aktörerna på marknaden, typ YouTube, eller TV4-Play, eller Aftonbladet-tv. Man glömmer lätt att det i Sverige finns ett par hundra kanaler till: webb-tv på sajter tillhörande lokaltidningar, tidskrifter, hobbysajter, portaler mm. Gemensamt för de här sajterna är att de alla har gjort en väldigt modig sak – de har startat ett nytt affärsområde, som de har lite eller ingen erfarenhet av, och nu konkurrerar de om tittare med de stora internationella jättarna.

Det som också är intressant i sammanhanget, det är att de här aktörerna inte är så små om man betraktar dem som en grupp. Enligt våra estimat uppgår deras samlade webb-tv räckvidd till 12-15% dagligen. Så stor andel av befolkningen brukar dagligen titta på rörligt på någon av de mindre svenska sajterna. Och det är ungefär den dagliga räckvidden som YouTube har idag om man tittar på hela befolkningen. Så som grupp är de svenska nätpublicisterna redan idag en stor aktör på online video marknaden, och större kommer de bli med tanke på att de precis har börjat sitt arbete med webb-tv.
Samtidigt måste man vara ödmjuk inför utmaningen - webb-tv är inte någonting som de flesta svenska publicister har en mångårig erfarenhet av, och vägen till framgång är långt ifrån självklar. Sedan PMG (PlayAd Media Group) har lanserade YouPlay i oktober 2013 har vi samlat på oss många insikter och lärdomar, och här skulle vi vilja sammanfatta några:
  1. Dagens konsumenter har utvecklat en vana att titta på rörligt när de surfar på webben, och de förväntar sig att webb-tv alltid finns som komplement till ord och bild. Och människor som brukar titta på rörligt online brukar spendera tre gånger så mycket tid på sajten, jämfört med dem som sällan tittar på rörligt.
  2. Det är en starkt växande marknad, där reklaminvesteringar i webb-tv väntas passera 1 miljard kronor år 2015. Då är webb-tv större än till exempel kommersiell radio eller bio.
  3. Man måste satsa på det helhjärtat. Det är ingen idé att placera webb-tv spelaren på någon undersida och hoppas på att folk ska hitta dit. Tvärtom – spelaren ska alltid vara synlig och det innehållet som man vill att folk ska titta på ska presenteras och promotas på sajten.
  4. Om man är en lokaltidningssajt så förefaller det ganska naturligt att den främsta källan till det rörliga innehållet är nyheterna från den ort där tidningen finns. Ibland kan det dock uppstå en viss nyhetstorka, men man ska komma ihåg att i varje stad så finns det platser att besöka, människor att träffa och historier att ta del av. Allt det kan ju faktiskt bli bra webb-tv.
  5. Dock kommer man alltid må bra av att kostnadsfritt kunna kostnadsfritt få tillgång till annat innehåll än det man själv producerar och även få möjlighet till att sprida sina egenproducerade program för att tjäna pengar på dem när de visas på andra sajter (syndikering). Samma insikt förmedlade Ed Adams, TV-chef på brittiska Telegraph på senaste IAB-seminariet som ägde rum den 11:e juni. Och vi är rätt stolta att vi kan erbjuda just dessa möjligheter i vårt YouPlay nätverk.
  6. Våga ta betalt. Vår del av branschen befinner sig just nu i ett känsligt läge. Lyckas man hitta en affärsmodell för sin webb-tv som funkar, då kommer alla känna sig som vinnare – konsumenter, innehållsskapare, annonsörer. Lyckas inte branschen med detta kommer vi se en fattigare mångfald i media Sverige och en marknad med få och alldeles för dominanta aktörer.

Det är ju alltid så att färskpotatisen kostar mer i början av säsongen.

Glad sommar önskar vi på PlayAd!

Alexei Grinevski, Nordic Research Director PMG
alexei.grinevski@playad.se