PlayAds webb-TV kanal YouPlay expanderar i Norden

PlayAd Media Groups syndikerade webb-TV kanal YouPlay nådde i november en milstolpe med över 10 miljoner startade strömmar under en månad i Sverige, vilket motsvarar en ökning med drygt 300% sedan januari i år. Det innebär även att YouPlay nu har gått om flera ledande play-kanaler mätt i räckvidd och startade strömmar. Nu är siktet inställt på att expandera tjänsten ytterligare i Norge, Danmark och Finland 2017. Nyligen tecknades ett avtal med Nettavisen, ett av Norges största mediehus.

- Under 2016 har vi på PlayAd haft stort fokus på att tillsammans med vårt nätverk utveckla svensk webb-TV och att vi nu har passerat 10 miljoner startade strömmar under en månad är fantastiskt. I år ser vi en tydlig trend att publicisterna i nätverket har börjat producera webb-TV-innehåll på allvar. Tidigare har man ”pratat” webb-TV, men nu ”görs” det webb-TV, vilket vi ser resultatet av, berättar Jonna Strandberg, Nordenchef för YouPlay.

Jonna Strandberg fortsätter:

- På en global marknad med stora aktörer som Facebook och Google blir det förutom fokus på reklaminvesteringar allt viktigare att skapa de bästa förutsättningarna för nordisk webb-TV och för den lokala, nationella och granskande journalistiken samt värna om trovärdigheten. Vi är enormt tacksamma för våra publicister och innehållspartners, som tillsammans med oss på PlayAd bygger en långsiktig och hållbar utveckling för webb-TV i Sverige och övriga Norden, avslutar Jonna Strandberg.

I dagsläget är drygt 200 sajter anslutna till YouPlay och har fri tillgång till plattformens videobibliotek som dagligen växer och uppdateras med aktuellt innehåll och live-sändningar som publiceras, distribueras och syndikeras av YouPlays publicister och innehållsleverantörer. Några exempel på YouPlays innehållsleverantörer är; AFP, Stella Pictures, Bang Showbiz, KameraOne, World Sports (svensk livesport) m.fl

Som ytterligare ett steg i den nordiska expansionen skrev PlayAd Media Group och YouPlay i Norge nyligen ett avtal med Nettavisen, som är ett av Norges största mediehus. Sedan tidigare finns MSN.no, Dagavisen.no, Yesmat.no, Babyverden.no, stora bloggprofiler som Emilie Voe Nereng och Kristine Ullebo m fl med i det norska YouPlay-nätverket.

- YouPlays framgångar i Sverige har givit oss verktyg för att göra en lika lyckad expansion i Norge. Vårt samarbete med Nettavisen kommer tillföra YouPlay Norge både intressant innehåll och en kraftigt ökad räckvidd. YouPlay behövs lika mycket här i Norge som i Sverige och vi ser väldigt positivt på utvecklinen 2017, säger Otto P Narvestad, Landschef PlayAd Norge

• jonna strandberg
  • online video
  • video advertising
  • webb tv
  • syndikerad
  • youplay

Fakta om YouPlay:

YouPlay är en syndikerad webb-tv-tjänst som används kostnadsfritt av publicister och innehållsleverantörer för att publicera, syndikera och distribuera sitt innehåll till användaren. Tjänsten är annonsfinansierad och gratis för användaren. Affärsmodellen bygger på en revenue split mellan PlayAd Media Group, Publicister, Innehållsägaren. Plattformen utvecklas av AdTEN och ägs av PlayAd Media Group.

Kort om PlayAd Media Group (PMG):

PMG är ett digitalt mediebolag med en helhetslösning för online video. Bolaget lanserade ett av Sveriges första videoannonsformat online i februari 2009. Via Nordens största premiumnätverk av sajter når PMG idag över 17 miljoner unika besökare i veckan. Med en innehållskatalog med över 100 000 videoklipp från ledande innehållsproducenter, en komplett syndikerad webb-tv-plattform samt med en egen nordisk säljorganisation är PMG idag ledande inom premium online video i Norden. Genom den egenutvecklade tekniska plattformen Ad10 tillhandahålls idag alla existerande videoannonsprodukter som finns på marknaden. Idag är PlayAd en prisbelönt och ledande videoaktör med för närvarande ca 50 medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark.