Press release -

Språkkraft hjälper invandrare att lära sig svenska med crowdsourcade Plotagon-videos

Språkkraft Läscoach är en spelliknande app för att hjälpa flyktingar, nyanlända och andra invandrare igång med att läsa på svenska. Med över 7 500 användare efter tre månader är Språkkraft på god väg att bli Sveriges absolut största integrationsinitiativ. Appen fungerar på mobiltelefoner och surfplattor där användare kan börja läsa tweets för att sedan gå vidare till anpassade nyhetsartiklar, vanliga nyhetsartiklar för att slutligen kunna läsa noveller och hela romaner med integrerade ordböcker och språkövningar till femton olika invandrarspråk.

I en ny uppdatering som släpps 21a juni kommer Läscoachen stödja animerade videos som skapats av allmänheten med animationsappen Plotagon. I Plotagon kan vem som helst utan kunskaper i animering på ett par minuter skriva ett manus som sedan magiskt spelas upp som en 3D-animerad film. Samarbetet är en del av ett projekt finansierat av Vinnova.

"Vi är glada att kunna samarbeta med Språkkraft. Plotagon videos i Språkkraft Läscoach låter flyktingar och andra invandrare lära sig svenska på ett nytt, roligt och enkelt sätt." säger Plotagon Head of Community, Klas Holmlund.

"Enkelheten i Plotagon låter alla svenskar att skapa och crowdsourca filmer om svenska språket, kulturen och arbetslivet. Filmer där man nu i Läscoach appen kan slå upp orden i textremsan till sitt eget språk. En annan viktig uppdatering är att gränssnittet i appen nu kan fås i en arabisk version. Arabiska är ett stort språk i målgruppen vi vänder oss till." säger Niss Jonas Carlsson, ordförande och grundare av Språkkraft.

För frågor till Språkkraft kontakta Niss Jonas Carlsson: 0707-485693

Språkkraft har samtidigt släppt en ny version av sin hemsida: www.sprakkraft.org

Länk för att ladda ned den nya versionen av Språkkraft Läscoach på iOS: http://apple.co/1RWOHoA

Länk för att ladda ned den nya versionen på Språkkraft Läscoach på Android: http://bit.ly/1RWTari

Länk för att ladda ned Plotagon: https://appsto.re/se/IMgP0.i

Följ oss på sociala nätverk:

Facebook: www.facebook.com/sprakkraft

Twitter: http://twitter.com/sprakkraft - @Sprakkraft

• Teaching, Learning

• integration
  • appar
  • edtech
  • flyktingar
  • invandrare
  • animation
  • sfi
  • svenska för invandrare

Språkkraft är en ideell förening som grundades våren 2015 av ett antal engagerade sociala entreprenörer för att samla digitala lösningar med potential att radikalt öka integrationshastigheten i Sverige. Mer information: www.sprakkraft.org

Plotagon AB är en innovativ svenska startup som grundades 2011 kring sin unika teknologi som låter användare skapa animerade videos enbart genom att skriva en text.

Plotagonteamet består av programmerare, grafiska designers, animatörer, musiker, marknadsförare och storytellers som arbetar vid företagets kontor i centrala Stockholm. Mer infomation: https://plotagon.com

Klas Holmlund

Press contact Head of Community Community, marketing, product evangelism +46707993007

Jasmine Elnadeem