Jouris skola bombades: PMU lyfter barns rätt till utbildning i sommar

Jouris skola bombades: PMU lyfter barns rätt till utbildning i sommar

Jouri, 8 år, älskade sin skola i Syrien men den träffades av bomber och familjen tvingades fly kriget. Genom ett pedagogiskt program, stött av PMU, får hon nu hjälp att inte hamna efter andra jämnåriga skolbarn. Nu startar sommarkampanjen där barns rätt till utbildning lyfts.

Alla barn har rätt att få gå i skola, men trots det saknar 70 miljoner barn i världen den möjligheten. Av dem lever 42 procent i länder drabbade av konflikt. I PMU:s sommarkampanj lyfts barns rätt till utbildning.

Jouri och hennes familj tvingades fly för sina liv till grannlandet Libanon och lämna allt bakom sig: hemmet, företaget de byggt upp och Jouris favoritplats – skolan.

- Min skola var stor, den hade två lekplatser med en gunga och en massa leksaker, säger Jouri. Klassrummen var färgglada och jag älskade mina lärare. Jag trivdes väldigt bra.

Skolorna i Libanon tog emot syriska flyktingar i början av detta läsår, men trycket ökar ständigt, utrymmet är begränsat och Jouri fick ingen plats trots att hon tjatade på sin pappa om att få börja i skolan.

World Vision Lebanon har med stöd från PMU startat ett utbildningsprojekt för syriska flyktingbarn i Bekaadalen. De får genom ett pedagogiskt program hjälp att inte hamna efter utan vara redo att börja i skolan när det blir möjligt.

- Att komma hit är det bästa som har hänt mig sedan vi lämnade Syrien, säger Jouri.

Det finns också många andra hinder för barns möjlighet att gå i skola och få fullfölja sin utbildning. Till dem hör fattigdom och förtryck, naturkatastrofer, funktionsnedsättning, brist på lärare, skolor och utbildningsmaterial och att vara flicka.

- Utbildning är en av de absolut viktigaste grunderna för ett lands och en individs utveckling, därför är detta en viktig kampanj för PMU. Ett sätt att stödja arbetet är att bli Barnens rätt-vän i sommar. Då stöder du med en månatlig gåva våra projekt för barns utbildning runtom i världen, berättar Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef på PMU.

Läs mer om PMU:s insats för syriska flyktingbarn här