Alapi i Bangladesh får lära sig att läsa och skriva på sitt eget språk. Nu utmanar PMU församlingar, företag och enskilda givare att vara med i Adventsutmaningen för att fler barn ska få samma möjlighet. Vinnaren får ett event med PMU.

PMU lanserar Adventsutmaningen för barnen i Bangladesh

I samband med kampanjen ”Barnens rätt – vårt ansvar” utmanar nu PMU församlingar, företag och privatpersoner att hjälpa barnen i Bangladesh genom en utmaning som drar igång första december och avslutas på nyårsafton. Vinnaren får ett event med PMU.

– Den här tiden på året tänker vi på andra och ger varandra gåvor, men vi vet att det finns många barn som inte får något, säger Elisabeth Hammarberg, insamlings- och kommunikationschef på PMU. Vi tror att det finns ett engagemang hos församlingar och enskilda, och vi vill väcka engagemang hos fler, för att fler barns behov ska bli mötta. Det här är julklappar som verkligen kan förändra livet för generationer, för om vi tar hand om barnen påverkar vi framtiden. Det är för deras skull vi gör den här satsningen.

Varför gör ni det som en tävling?

– Vi ser det inte som en tävling utan som ett sätt att sporra varandra till ett större engagemang. Ju fler som går samman, desto mer kan man hjälpa. Alla är med på lika villkor, eftersom vi slår ut gåvorna per person. Man kan också vara med och bidra genom enskilda gåvor. Då kan utmaningen vara att sprida det till fler.

Utmaningen startar första december och avslutas på nyårsafton.

Information om Adventsutmaningen

I Bangladesh lider barn av undernäring, svåra sjukdomar och psykisk ohälsa. Många hoppar av skolan för att de inte förstår sina lärare och många flickor gifts bort när de bara är 12-13 år. Genom att vara med i Adventsutmaningen, en del av PMU:s årliga kampanj ”Barnens rätt – vårt ansvar” för barns rättigheter runt om i världen, kan församlingar, företag och enskilda givare bidra till att fler barn får möjlighet att gå i skola på sitt eget modersmål, får vaccin mot svåra sjukdomar och får näringsrik mat så att de slipper undernäring.

Så här går det till:

– För församlingar

1. Visa vår tre minuters film i gudstjänsten eller under andra samlingar.
Här hittar du klippet för nedladdning: https://pmu.se/barnensratt/
2. Berätta om utmaningen.
3. Gör en extra insamling via Swish eller insamlingsboxarna. Swisha pengarna till 9000506 eller plusgiro 90 00 50 – 6.. Märk gåvan: ”Adventsutmaningen + din församling och/eller ort”. (t ex Adventsutmaningen Botkyrka Pingst). Tips! Varför inte också komplettera julblommorna som delas ut av församlingen med ett vackert gåvobevis och på så sätt bidra till Adventsutmaningen. Gåvobevisen hittar du här i Gåvoshopen

– För företag

Skänk ett bidrag till utmaningen och sprid information om utmaningen till dina anställda, t ex genom att visa vår treminutersfilm. De anställda kan också bidra till företagets insamling genom att märka gåvan med ”Adventsutmaningen + företagets namn” (Ex. Adventsutmaningen PMU). Tips! Komplettera julgåvor eller julblommor med ett vackert gåvobevis och på så sätt bidra till Adventsutmaningen. Gåvobevisen hittar du här i Gåvoshopen

– För enskilda givare

1. Starta en egen insamling och utmana dina vänner att vara med och bidra – oavsett om man kan ge en tjuga eller en tvåhundring är alla bidrag värdefulla. Läs mer och starta din insamling på: https://pmu.se/egeninsamling/

2. Tillhör du en församling? Swisha en gåva till 90 00 506 och ange din församlings namn, så bidrar du till din församlings del av utmaningen. (t ex Adventsutmaningen Botkyrka Pingst)

3. Hjälp oss att nå vårt insamlingsmål genom att skänka valfri gåva med SWISH till 90 00 506, märk gåvan ”Adventsutmaningen” eller sätt in en gåva på PG: 90 00 50-6, märkning ”Adventsutmaningen”.

4. Skicka utmaningen vidare! Sprid gärna Adventsutmaningen genom att dela våra inlägg i dina kanaler och utmana dina vänner att också vara med och ge barnen i Bangladesh en ljusare framtid.

Det här vinner du:

Den församling, det företag eller den privatperson som samlat in mest per person vinner ett PMU-event med kommunikationsteamet. Vi kommer på besök och ansvarar för en kväll, eller en söndag förmiddag, med fokus på vårens kampanj för Kongo, med tema Kvinnors rätt till hälsa, jämställdhet och fred. Vi bjuder på film, musik och enkel förtäring.

Följ oss även på Facebook och Instagram där du kan hänga med i utmaningen.

FB: https://www.facebook.com/PMUfb/
Instagram: @pmuinterlife