Polar etablerar ny standard för cykeldatorer med GPS

Nya Polar V650 har alla väsentliga funktioner som ambitiösa cyklister behöver för att förbättra sina resultat.

Polar, den ledande tillverkaren av pulsmätare och träningsdatorer, lanserar en ny högteknologisk cykeldator i juli. Polar V650 är en cykeldator designad för hängivna cyklister som vill analysera varje del av sin träning, för att skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter. Den integrerade GPS:en ryms i en 2,8 " stor pekskärm i färg med bra upplösning, vilket gör det enkelt att se hastighet, distans, puls och andra träningsdata. Det är även lätt att använda ruttguiden och via den inbyggda barometern fås de mest exakta höjddata.
Tack vare Polars avancerade sportteknologi, är V650 en lättviktare ( endast 120 gram) med innovativ, funktionell och strömlinjeformad design. Den är lätt att fästa på cykeln med det nya styrfästet. Via den stora färgskärmen, kan cyklister snabbt och smidigt se hur de presterar och enkelt växla mellan displayvyer, bara genom att röra eller dra på skärmen. Informationen på skärmen kan modifieras och anpassas för att visa de detaljer man vill se. V650 har även en intelligent LED-lampa, placerad i framkant, som tänds automatiskt vid dåliga ljusförhållanden, för att öka synligheten och säkerheten.

GPS och Smart Coaching-funktioner
Förutom sina mångsidiga GPS-funktioner, är Polar V650 fylld av Smart Coaching-funktioner som tillgodoser behoven hos professionella cyklister och krävande motionärer. När den används med Polar H6 eller H7 Bluetooth Smart pulssensor, kan cyklisten se och följa fördelarna med träning på olika intensitet, få information om hur träningspasset påverkar kroppen och hur lång tid som
behövs för återhämtning innan nästa träningspass påbörjas. Polar V650 är dessutom kompatibel med Bluetooth Smart hastighet-/kadens-/wattsensorer.

Planera, analysera och synkronisera
Polar V650 fungerar tillsammans med Polar Flow webbtjänst, där cyklister kan planera och analysera alla detaljer i sin träning. Polar Flow mobilapp kommer att uppdateras och bli kompatibel med V650, senare under 2014. Via Polar Flow app är det möjligt att snabbt få en överblick över passet för att sen trådlöst synkronisera alla träningsdata till webbtjänsten.

Marco Suvilaakso, Group Product Director på Polar:
- Vi är naturligtvis oerhört glada över att snart få lansera vår hittills mest avancerade cykeldator till världens alla cykelentusiaster. Med Polar V650 utökar vi vår produktportfölj med ytterligare en högteknologisk modell som är så mycket mer än bara en fantastisk enhet. Den är en uppdateringsbar plattform som ingår i ett helt nytt träningssystem bestående av V650, Polar Flow webbtjänst och Polar Flow app. Kombinationen och samspelet mellan dessa enheter kommer att leverera en stor upplevelse med möjligheten att planera, analysera, trådlöst synkronisera träningsdata och på ett smidigt sätt dela träningspass och rutter. V650 kommer även att ge en djupare insikt och förståelse för hur hårt träningspasset belastar kroppen och behovet av återhämtning.

En högteknologisk modell som sätter ny standard för cykeldatorer med GPS
V650 är ensam i sitt slag med sin moderna plattform och unika Smart Coaching-funktioner.
Bland höjdpunkterna kan nämnas:

- Höjddata, lutningsmätare, temperatur och realtid VAM via inbyggd barometer
- Hastighet, distans och rutt via integrerad GPS
- Pulsmätning och Smart Coaching
- Höjdkompenserad beräkning av kaloriförbrukningen
- Modifierbar skärm för anpassad visning av träningsdata
- Möjlighet att skapa cykelprofiler
- 10 timmars batteritid i träningsläge
- Kompatibel med Bluetooth Smart hastighet-/kadens-/wattsensorer
- Uppdateringsbar programvara för uppgradering av nya funktioner/förbättringar
- Kompatibel med Polar Flow webbtjänst (gratis)
- Laddning och dataöverföring via vanlig mikro-USB kabel
- Smidig anslutning via Bluetooth Smart till komatibla cykesensorer och Polar Flow app

Pris och tillgänglighet
Polar V650 kommer att finnas tillgänglig i butik under juli. Det rekommenderade priset ligger på 2 195:- utan pulssensor och 2 695:-  med pulssensor. Stöd för effektmätningsfunktionen med Bluetooth Smart teknologi kommer att finnas tillgänglig under sommaren, via en gratis uppdatering. Ett separat styrfäste för tempolopp och triathloncyklar kommer att finnas tillgänglig senare under 2014.

Om Polar
Polar är det finska innovativa varumärket som uppfann den första trådlösa pulsmätaren för drygt 35 år sedan. Egen forskning samt ett nära samarbete med expertis och forskningsinstitut har lagt grunden för våra framgångar och den marknadsledande position vi har idag.
För att ge dig den bästa vägledningen när du tränar har Polar utvecklat Smart Coaching, ett antal unika pulsträningsfunktioner som lyssnar till din kropp och tolkar dess signaler så att du kan träna smart och effektivt. Just dessa innovativa Smart Coaching-funktioner i kombination med våra prisbelönta modeller har gjort oss till den världsledande leverantör vi är idag. Polars pulsmätare och GPS-klockor är idag förstahandsvalet bland motionärer och elitidrottare över hela världen. Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att nå dina träningsmål, besök www.polar.com/sv.

Marianne Söderlund

Presskontakt Marknadsansvarig 08 564 616 93