Polarbröds Almedalsseminarium: Resan mot uthållig försörjning – vem gör vad?

Polarbröds Almedalsseminarium: Resan mot uthållig försörjning – vem gör vad?

En försörjning måste fungera inom planetens gränser för att vara långsiktigt uthållig. Framsteg görs på många håll idag, men den livsviktiga matförsörjningen är långt ifrån hållbar. Vem har vilket ansvar i den omställningen? Vad förväntar vi oss av den livsmedelsstrategi som regeringen nu tar fram?

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, Jan Bertoft - Sveriges Konsumenter, Karin Brynell – Svensk Dagligvaruhandel, Åsa Domeij – Axfood, Karl-Henrik Robèrt - Det Naturliga Steget, Johanna Sandahl – Naturskyddsföreningen deltog under tisdagsmorgonen på vårt frukostseminarium i Almedalen om hinder och utmaningar, men också om möjligheter och konkreta exempel på vägen till en hållbar livsmedelsförsörjning.

Polarbröds styrelseordförande Anna Borgeryd berättade om resan mot ett hållbart företag och målet att leverera ett ovanligt gott bröd i dag och i framtiden och lämnade över följande punktprogram till regeringen och Sven-Erik Bucht:

Att säkra framtidens mat kräver en vetenskapligt grundad helhetssyn och strategi

Polarbröd har satt mål för att säkerställa helt hållbara flöden för Polarbröd till 2022. I samverkan med leverantörer och kunder kan vi komma långt, men för att komma hela vägen behöver vi förändringar på samhällsnivå.

Det krävs politiska beslut och lagstiftning som bejakar hållbara prioriteringar och investeringar. Breda parlamentariska uppgörelser med ett långsiktigt helhetsperspektiv behövs för den nödvändiga omställningen. Politiken måste utformas så att det lönar sig att bedriva verksamheter som utvecklas mot en helt hållbar livsmedelsförsörjning, inklusive jordbruk, förädling, transporter och avfalls- hantering i ett cirkulärt, icke förorenande kretslopp.

För att kunna vara strategiska måste vi veta vart vi ska. Därför behöver vi en vetenskaplig definition av hållbarhet som vi gemensamt kan sträva mot. Det Naturliga Stegets vetenskapligt definierade hållbarhetsprinciper sätter ramen* Håller vi oss till dem så lever vi inom planetens gränser, och undviker att försätta biosfären bortom farliga tipping-points*

För att klara vårt mål, uthållig försörjning av Polarbröd år 2022 och framåt, behöver vi:

1. Ett hållbart jordbruk som har slutna kretslopp utan näringsläckage, främjar biologisk mång- fald, undviker markpackning och praktiserar integrerat växtskydd, samt är drivet av förnybar energi.

a. Inför incitament och/eller lagstiftning som främjar biologisk mångfald, bevarar och förbättrar jordarnas bördighet och gör maten oberoende av kemiska bekämpningsmedel och fossil energi. b. Säkra att investeringar i avloppssystem och reningsverk samt relaterad lagstiftning tar hänsyn till behovet av recirkulering av näringsämnen.

2. Infrastruktur för fossilfria transporter.

a. Säkra en fungerande järnvägsinfrastruktur med godshantering mellan trafikslag.

b. Etablera stabila politiska spelregler som skapar effektfulla incitament för fossilfria väg- och sjötransporter, på vägen mot framtidens system av eldrivna transporter.

3. En tillräckligt oförstörd biosfär som källa till våra råvaror.

a. Inför stegvisa incitament och/eller lagstiftning som säkrar att inget led i den svenska (och ge- nom EU, europeiska) försörjningen undergräver naturens förmåga att i framtiden försörja oss. b. Arbeta för internationella spelregler som gör att detta kan gälla oavsett om en vara eller tjänst producerats i Sverige eller utomlands*

* http://www.thenaturalstep.org/sv/sweden/hallbarhetsprinciperna

* http://www.su.se/forskning/forskningsnyheter/fyra-av-nio-planetära-gränser-överskrids-1.218028

* “To the objection that such a policy would be... a violation of the principles of free trade, one reply is, So? Keeping world markets open is important, but avoiding planetary catastrophe is a lot more important.” Paul Krugman: ’Building a Green Economy’, New York Times Magazine, April 7, 2010. http://www.nytimes. com/2010/04/11/magazine/11Economy-t.html?pagewanted=all&_r=0